Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Ja, til et renere vandmiljø og på sigt billigere forbrugerpriser

Artiklens øverste billede
Marianne Als Nielsen. Arkivfoto

»Jeg stiller op som forbrugerrepræsentant til Syddjurs Spildevandsbestyrelse, fordi jeg vil arbejde for et rent vandmiljø.

Derfor skal spildevandet renses optimalt. Det sker ved at investere i en bedre rensestruktur, hvor spildevandet renses bedre og mere effektivt til gavn for miljø og klima. Vi skal over en årrække nedlægge vores 10 renseanlæg og føre spildevandet til Fornæs renseanlæg ved Kattegat.

Og ikke mere udlede renset spildevand til vores meget mere sårbare vige og bugter.

Det koster penge i første omgang, fordi der skal investeres i rørføring til Kattegat, men på længere sigt bliver det billigere, og det forventes, at taksten falder år for år de næste mange år.

Vi skal minimere vores energiforbrug. Vi skal vælge grønne løsninger. Vi skal have et godt arbejdsmiljø.

Jeg har siddet i spildevandsbestyrelsen i 8 år, de sidste 4 år som næstformand.

Og i den tid har jeg arbejdet for, at vi skal gå efter grønne løsninger, vi skal minimere vores energiforbrug og blive mere effektive.

Vi skal også inddrage brugere på et tidligt tidspunkt, for at få de bedste lokale løsninger. Det er lykkedes fint i Rønde, hvor dialogen mellem Spildevand og lokalsamfund er lykkedes.

Den dialog skal der være i alle projekter, som Spildevand er involveret i til gavn for lokalsamfundet og bedre og grønnere løsninger.

Jeg har som næstformand været med til et stadig tættere samarbejde om en fælles miljørigtig løsning for både Syddjurs og hele Djursland. Det sker ved samarbejde om, at alt spildevand skal til Fornæs Renseanlæg.

Jeg er den eneste kvinde i den nuværende bestyrelse. Det er vigtigt, at begge køn er repræsenteret, også i en Spildevandsbestyrelse.

Jeg vil arbejde målrettet og hårdt på, at vi får et renere vandmiljø og bliver stadig mere effektive, så det bliver billigere at være forbruger i Syddjurs Spildevand.

Alle husstande og virksomheder, der er kloakeret og som betaler til Syddjurs Spildevand kan stemme.

Du kan stemme på mig ved at gå ind på:

www.syddjursspildevand.dk

Der kan stemmes mellem den 7. og den 20. marts.«

Læs også

Del artiklen