Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Sygeplejersker går faktisk op i deres løn, Michael Stegger Jensen

Artiklens øverste billede
»Sygeplejersker går faktisk op i deres løn, Michael Stegger Jensen, lyder det fra sygeplejerskernes Fællestillidsrepræsentant i Syddjurs.«

»Torsdag 17. marts hørte jeg med stor interesse Syddjurs borgmester Michael Stegger Jensen fortælle i radioen på P4 om det store projekt ’Mere værdig ældrepleje’, der netop foregår nu i kommunen.

En fin reportage, men pludselig sker der noget ganske uventet. Jeg tænker, WHAT Michael?

Jeg fik ikke kaffen mindre galt i halsen, da historien kort efter kunne læses i Fagbladet FOA; TEMA: LIGELØN fra d .17. marts 2022.

Vores borgmester Michael Stegger Jensen udtaler, at han hører medarbejderne give udtryk for, at arbejdet i selvstyrende teams er at foretrække, frem for ekstra tillæg i lønningsposen.

Det er absolut ikke det, jeg hører fra mine sygeplejerskekollegaer. Der har piben en helt anden lyd.

Sundhed og Omsorg i Syddjurs Kommune er i gang med at gentænke ældreplejen med inspiration fra den hollandske organisationsform Burtzoog.

Denne model indeholder en styringsform med selvstyrende teams med mange gode tanker og takter. Men helt den samme organisationsform kan man ikke etablere i Danmark.

I Holland vægter de kaffe først og så dialog med borgeren.

Igennem det sidste 1½ år har ledere, projektarbejdere, økonomi folk, medarbejdere samt borgere været i proces og arbejdet frem imod en omlægning af Sundhed og Omsorg.

19 mio. er tilført projektet og en udrulning i Sundhed og Omsorg i Syddjurs, som i disse dage skal i høring i byrådet.

Det var en meget kort indflyvning til omlægningen.

Vejen til omlægningen har været lang og svær.

At ekstra penge i lønningsposen ikke betyder noget for sygeplejerskerne i Syddjurs Kommune er ikke korrekt.

Borgmesteren udtaler sig også i FOA-bladet, at han ikke har hørt, at lavtlønsgrupperne i Syddjurs Kommune vil have mere i løn, men har mere fokus på arbejdsmiljøet.

Rekruttering og fastholdelse af sygeplejerskerne har stor betydning. Tror han det var for sjov at sygeplejerskerne strejkede 10 uger i sommers? Jeg oplever allerede nu, at der er et markant fald i vores ansøgninger til sygeplejerskestillinger.

Samtidig oplever jeg også, at vi er i stærk konkurrence med de omkringliggende kommuner og hospitalerne.

Den demografiske udvikling gør opgaverne løbende bliver større og mere komplekse. Noget der har udsigt til at accelerere, hvis man ser på det udspil til en sundhedsreform regeringen er kommet med.

Sygeplejersker er eftertragtet, og efterspørgslen på kompetente sygeplejersker er stor i Region Midtjylland, hvor der pt. er ca. 1500 ubesatte sygeplejerske stillinger.

På landsplan vil der i 2025 mangler der ca. 6000 sygeplejersker.

Samtidig søger færre ind på sygeplejestudierne. De sidste fem år er antallet af ansøgere via kvote 2 til sygeplejerskeuddannelsen faldet med 45 procent.

Så løn og arbejdsvilkår er vigtige elementer vi ikke kan komme uden om i debatten.

Det er et politisk ansvar, at byrådet prioriterer rekruttering og fastholdelse af sygeplejerskerne og gennemfører et markant kursskifte, når Budget 2023 skydes i gang.

Men Michael Stegger Jensen, hvis du gir kaffen, så drøfter vi herefter følgende:

• Rekruttering og fastholdelse af sygeplejersker, herunder løn.
  • Karrierevej for sygeplejersker.
  • Onboarding.
  • Arbejdsvilkår og et sundt arbejdsmiljø.
  • Seniorordning.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen