Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Syddjurs Kommune skal gå forrest med gode arbejdsvilkår

Artiklens øverste billede
Syddjurs borgmester Michael Stegger Jensen (S). Pressefoto

»For nylig er jeg blevet citeret i en artikel i fagbladet FOA for følgende: »Hvis 500 medarbejdere kommer og banker min dør, og vil have mere i løn, er vi nødt til at lytte til det.«

Jeg kan nu se, at min kommentar er blevet tolket som om, jeg ikke har respekt for medarbejdernes lønkrav. Intet kunne være længere fra sandheden og jeg er ked af, at min udtalelse er blevet forstået på den måde.

Spørgsmålet jeg fik var, om jeg ville tage det seriøst, hvis 500 medarbejdere bankede på min dør. Det svarede jeg selvfølgelig ja til. Alt andet vil være useriøst. Jeg vil altid lytte til vores medarbejdere.

Som borgmester i Syddjurs Kommune er det vigtigste for mig at have glade medarbejdere.

I forhold til løn er jeg stor tilhænger af den danske model. Det er arbejdsmarkedets parter, der forhandler løn og arbejdsvilkår for alle de kommunale faggrupper. I det konkrete tilfælde er det KL – Kommunernes Landsforening, der forhandler med de faglige organisationer om lønvilkårene på tværs af alle landets kommuner. Derudover er der et begrænset råderum hos de enkelte ledere på vores driftsområder, når de indgår lokale aftaler med de forskellige faggrupper. Disse lønforhandlinger har jeg som borgmester ingen mulighed for at blande mig i.

Jeg er i stedet optaget af, hvordan Syddjurs Kommune kan gå forrest i forhold til gode arbejdsvilkår for alle vores medarbejdere. Jeg har gennem de seneste fire år deltaget i dialogmøder med medarbejdernes repræsentanter i vores hovedsamarbejdsudvalg. Her har vi talt om flere hænder, arbejdsvilkår og at mindske sygefravær. Det er alt sammen noget vi kan gøre en indsats for politisk.

Det er derfor, at jeg glæder mig over, at vi nu indfører selvstyrende teams i hele hjemmeplejen. Vi sætter flere medarbejdere fri til at finde de gode løsninger og samarbejde på tværs mellem faggrupper. Det kræver tilvænning, og jeg har stor respekt for den måde omvæltninger bliver løst på, men vi kan se at det virker. Det giver bedre service for de ældre og højere arbejdsglæde. Det er det, jeg som borgmester er optaget af.

Gode arbejdsforhold betyder dog ikke, at lønkravene fra alle vores hårdtarbejdende sygeplejersker, SOSU’er, pædagogmedhjælpere og mange andre, ikke er rimelige. Jeg har stor respekt for jeres lønkrav og har også personligt sympati for mange af jeres krav. Som borgmester er det dog ikke min rolle at forhandle løn, det vil fortsat ligge i de nationale lønforhandlinger under den danske model og i de lokale forhandlinger, hos de enkelte ledere.

På baggrund af artiklen har jeg været til dialogmøde med FOA i Randers i torsdags og ser frem til flere de kommende uger, hvor misforståelser kan blive ryddet af vejen.

Som borgmester i Syddjurs Kommune er det vigtigste for mig at have glade medarbejdere. Skulle nogle have følt sig stødt af ovenstående, vil jeg gerne beklage dette.

I er altid velkomne til at kontakte mig.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen