Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Et skeptisk synspunkt på Naturnationalparker

Artiklens øverste billede

»Så blev ”spændingen” udløst. I Danmark skal der udlægges 15 områder til naurnationalparker, selv om næsten ingen ønsker dem. En af parkerne er helt som forventet Mols Bjerge med tilstødende skov og engområder omkring Kalø Vig.

Er vi så glade for det? Nej egentlig ikke, i hvert fald ikke et flertal. Jeg tror mange synes, at naturparkerne, med deres hegn og store græssende dyr, vil ligge lidt i vejen for deres frie adgang til at færdes og nyde naturen og mange har nok heller ikke et klart overblik over, hvad det er for en fantastisk natur man vil skabe i disse parker. Biodiversitet kalder man det.

Fattig natur

Forleden var der et indslag i TV 2 Østjylland, hvor en journalist havde sat en biolog stævne et eller andet sted i Mols Bjerge. Det var bag en indhegning, for græsset var gnavet helt ned, ja det var næsten helt væk. Biologens indledende bemærkning var da også, at mange nok ville synes, at det da var en fattig natur de stod i, der på den åbne og afgnavede mark, men det var det bestemt ikke, for så satte han sig på hug og pegede på nogle små gevækster nede i det afgravede græs. De var så små, at kameraet ikke kunne fange dem, men de var så specielle, at de kun kunne trives på helt afgnavede græsarealer. Han angav flere navne på de næsten usynlige gevækster ned i græsset, og det var tydeligt, at han fandt det fascinerende, at de overhovedet fandtes.

Jeg er helt klar over, at det ikke er den eneste form for biodiversitet man vil skabe plads til i naturparkerne. Der skal også skabes levesteder for en masse biller, padder og insekter m.v. Det hele i en størrelsesorden, som gør det vanskeligt for almindelige mennesker at observere den såkaldte biodiversitet, når de færdes i parkerne.

For hvem?

Man kan derfor godt stille sig selv det spørgsmål. Hvem er det naturparkerne skabes for? Jeg har hørt nogen sige, at de skal skabes, fordi kommende generationer ellers ikke får lov til at oplever rigtig natur.

Jeg ved ikke helt hvor langt vi skal tilbage i tiden, for at biologerne vil betegne den daværende natur som rigtig natur med en bred biodiversitet. Vi har vel både før og efter istiden haft mange forskellige naturer, men vi kan vel ikke betragte store græssende dyr i form af køer og heste, for helt naturlige i den danske fauna, så før vi indførte dem, var der vel ingen rigtig natur i Danmark.

Jeg er desværre så gammel, at jeg ikke kommer til at opleve når fremtidens biologer får overbevist de til den tid værende beslutningstager om, at nu skal vi bruge en helt anden tidsperiode en den hvor vi havde overdrevene, til at definere rigtig dansk natur. Den tid kommer nemlig.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen