Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Selvfølgelig skal der kompenseres

Artiklens øverste billede
Jens Bjørn Andersen fra Venstre mener, at værtsfamilierne skal kompenseres for privat og på eget initiativ at give kost og logi til ukrainske flygtninge. Hvordan og hvor meget besluttes højst sandsynligt på økonomiudvalgsmøde i Syddjurs Kommune onsdag 20 april. Pressefoto

Familier der huser Ukrainske flygtninge skal selvfølgelig kompenseres. Det er Venstres holdning forud for behandling i Økonomiudvalget. Spørgsmålet om hvor meget og til hvem håndteres vidt forskelligt i kommunerne. Særloven giver mulighed for, at kommunen kan give op til kr. 500,- pr. ukrainer i døgnet.

Nogle udbetaler til flygtningene, mens andre til værtsfamilierne. Jeg håber, at der opnås enighed om et niveau på ca. 200 kr. per person per dag, og at der skal kompenseres med tilbagevirkende kraft. Jeg forestiller mig ikke, at det skal være med tilbagevirkende kraft fra den 24. februar, men måske fra den 15. marts. Andet kan vi ikke være bekendt, da vi har været så længe om at tage stilling.

Jeg har været på besøg hos en familie, der har taget en mindre familie ind. Her har man fra starten været helt afklaret og indstillet på, at det både koster menneskeligt og økonomisk at hjælpe. Over kaffen får jeg den besked, at hvis man beslutter at kompensere, så skal pengene gå til Ukrainerne helt eller delvist.

Det er jeg ikke enig i. Kompensationen skal gå til at dække de udgifter, som indkvarteringen medfører for værterne. Desuden skal målet være, at flygtningene hurtigst muligt skal registreres og have et cpr nr., der helt automatisk udløser en række rettigheder såsom social- og bolighjælp. Det er selvfølgelig op til den enkelte selv at bestemme, hvordan kompensationen bruges.

Vi har været gode...

... men vi kan gøre det endnu bedre. Jeg er stolt over den indtast som kommunen og ikke mindst de frivillig har leveret over de sidste par måneder. Jeg hører ligeledes hvor exceptionelt læger, apoteker og skoler har vist en vilje og fundet en vej. Jeg kan dog forstå, at vi kan blive endnu bedre i kommunen til at hjælpe med information og vejledning, så vi netop hurtigst mulig får registreret flygtningene.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen