Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

En kort bemærkning fra en nybegynder - om det første halve år som byrådspolitiker

Artiklens øverste billede
Kasper Østvig Nissen. Foto: Lars Norman Thomsen

»Jeg bliver tit spurgt: »Hvordan går det med den nye titel som politiker?«

Jeg svarer at der er travlt, at jeg ikke kan nå det hele, at det er lærerigt, at det er sjovt, hårdt, spændende og alt muligt andet. Som I kan høre, er der egentlig ikke et svar på det spørgsmål, men mange. De fleste har prøvet at starte på et helt nyt job, og det er lidt hen i den retning, forskellen er bare, at mange af os politikere har et fuldtidsjob oveni den nye titel.

I begyndelsen af en nyansættelse famler man sig frem. Jeg har tidligt haft fornemmelsen af, at jeg burde kunne en hel masse ting med det samme. Det der umulige ønske om, at man bare skal kunne det hele fra begyndelsen. Men, I ved også, at man i den første tid på det nye job er nysgerrig på at finde sig til rette, finde en slags jargon på arbejdspladsen, finde en slags melodi, som man skal nynne eller synge med på.

Man leder efter en kultur på arbejdspladsen. Man har selvfølgelig sine gode kolleger fra partiet at støtte sig til, men man leder alligevel efter en samarbejdskultur, som i dette tilfælde handler om det brede politiske arbejde i og udenfor byrådssalen.

Jeg har ledt og leder fortsat efter at finde de veje og tilgange, som jeg mener giver de bedste muligheder for os der bor, lever og arbejder i Syddjurs Kommune.

Man siger, at virkeligheden overgår fantasien, og i denne henseende er der noget om snakken, for jeg havde ikke forestillet mig, at vi skulle forholde os til en krig i Europa inden udgangen af februar. Det var der ingen, som havde fortalt mig inden jeg stillede op til byrådet. 

1. juli var det et halvt år siden, det nye byråd trådte til. Af de 27 byrødder er 11 nyvalgte, og det er altså et halvt år siden jeg påbegyndte min søgen efter en ny identitet som byrådspolitiker. Og det har ikke været kedeligt — tværtimod har det været et vanvittigt første halvår, et hektisk halvt år, for en ting er at forestille sig, hvad det vil sige at kaste sig ind i politik, at stille op til kommunalvalget. En anden ting er virkeligheden der byder en velkommen, når man er valgt.

Man siger, at virkeligheden overgår fantasien, og i denne henseende er der noget om snakken, for jeg havde ikke forestillet mig, at vi skulle forholde os til en krig i Europa inden udgangen af februar. Det var der ingen, som havde fortalt mig inden jeg stillede op til byrådet.

Og jeg anede ikke, at der var så mange forhold, som vi i byrådet skulle tage stilling til. Jeg havde en fornemmelse, men virkeligheden du ved… og en stigende rente, klima, regnskaber, temamøder, politiker, visioner og strategier, og intro-seminarer, konferencer, kurser og alt det vi arbejder med i udvalgene.

På et kursus for nye byrådsmedlemmer blev vi kursister præsenteret for en byrådspolitiker, der havde siddet i byrådet i den forgangne periode, og han skulle fortælle om sine oplevelser. Han havde forfattet ti bud, som han ønskede at efterleve som politiker. Siden den dag har jeg faktisk tænkt på dem, som gode pejlemærker i mit forsøg på at finde en plads, en vej i Syddjurs byråd. Dem vil jeg gerne dele med jer i min tilrettede version, så ved I hvad jeg bestræber mig på:

• Jeg sidder i byrådet for kommunens borgeres skyld — ikke for min egen.
  • Jeg vil være iderig, visionær og prøve på at værne om vores fælles værdier.
  • Jeg vil bestræbe mig på at møde forberedt og arbejde konstruktivt.
  • Jeg vil behandle mine kolleger med respekt, venlighed og ligeværd.
  • Jeg vil lytte opmærksomt på hvad andre siger.
  • Jeg vil ytre mig, men også vide hvornår jeg skal tie stille.
  • Jeg vil indrømme det, hvis jeg er blevet klogere hen ad vejen.
  • Jeg vil søge brede løsninger og tillidsfuldt samarbejde.
  • Jeg vil passe på mig selv, værne om mit privatliv og ikke blande mig i alt.
  • Jeg vil tage arbejdet i byrådet alvorligt, men jeg vil også ha det sjovt, og så vil jeg bidrage til en god stemning.

»Hvordan går det med at være i politik?« Jeg ved det ikke helt endnu, men spørg mig endelig igen om et år.

I ønskes alle sammen en fantastisk sommer. «

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.