Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Mols Bjerge er ikke det rigtige sted at placere en naturnationalpark

Artiklens øverste billede
Jens Kloppenborg, folketingskandidat for Venstre på Djursland. Pressefoto

»Kære Thomas Eske Holm, det er ærligt at være uenige, og det er vi så i forhold til Molslaboratoriet og de kommende Naturnationalparker.

Du kan mene at min kritik af de dyrevelfærdsmæssige forhold er skudt over målet, det mener jeg nu ikke, hvilket sidste uges episode i Molsbjerge var et synligt bevis på.

Her måtte den tilkaldte dyrlæge aflive fire af de tyre, som Molslaboratoriet havde gående sammen med to køer og en kalv.

Aflivningen fandt sted efter at det var blevet afdækket, at de dyreværnsmæssige forhold ikke levede op til Dyreværnslovens §3, der bl.a. tilsiger, at dyrene skal tilses dagligt/jævnligt, og forhold som det hændte, med en ko, der i flere dage jages rundt af brunstige tyre, og til sidst jages i et mudderhul, hvor koen ikke kan komme fri af sine plageånder, naturligvis ikke er i orden.

En hvilken som helst konventionel landmand ville ikke lade det hændte passere, og gjorde han, så er jeg ikke i tvivl om at han ville kunne forvente en bøde for netop overtrædelse af dyreværnslovens §3. 

En hvilken som helst konventionel landmand ville ikke lade det hændte passere, og gjorde han, så er jeg ikke i tvivl om at han ville kunne forvente en bøde for netop overtrædelse af dyreværnslovens §3.

Episoden blev tidligt i forløbet indberettet til myndigheder og Molslaboratoriet, men der gik flere dage før der blev reageret. Det mener jeg heller ikke er i orden.

Derfor er jeg stærkt bekymret for, at det vi er vidne til på Molslaboratoriet, også vil udspille sig i den kommende Naturnationalpark Mols, hvor Folketinget jo har givet mulighed for dispensation for netop Dyreværnslovens §3. Det er sikkert på grund af at områderne i de kommende Naturnationalparker bliver større end Molslaboratoriets 150 ha, som Molslaboratoriet råder over, og et dagligt tilsyn dermed besværliggøres.

Men den slags praktiske hensyn mener jeg ikke bør kunne tages, fordi et politiske flertal på Christiansborg mener, at et rewildings-projekt er vigtigere end dyrevelfærd.

Jeg har intet imod at udlægge naturområder til de forsøg, som Naturnationalparkerne er. At få sikret og styrket vores biodiversitet er jeg helt med på. Men spørgsmålet er, om Molsbjerge er et egnet sted. Molsbjerge har i årtier været et yndet udflugtsmål for alle os østjyder. Her har vi kunne nyde den storslået natur med familien.

En Naturnationalpark vil på sigt gøre bevægelse besværligt med nedfaldene træer og dyr, der i perioder er sultne, som følge af Molsbjerges udpinte og magre jord. At hele Molsbjerge i fremtiden er hegnet ind, og dermed lukket land for de fleste, vil jeg begræde

Derfor mener jeg at man bør finde et mere egnet sted, med mere frugtbar jord, hvor de dyr der udsættes, kan finde føde hele året. Men kan de ikke det, skal de naturligvis fodres. Det vil de næppe kunne i Molsbjerge med den magre jord. Med et mere egnet sted, burde det også være muligt at udleve idéen om rewilding til glæde for såvel dyr, natur, som de mange af os, der faktisk benytter Molsbjerge rekreativt.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.