Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Vigtigt med en lokal i Folketinget

Artiklens øverste billede
Foto: Søren Andersen

Det er svært at tro det, men nu har jeg efterhånden været i folketinget i 15 år. Jeg har oplevet meget, men har også erfaret, hvor vigtigt det er, at Djursland er repræsenteret af en, som både bor og kommer fra Djursland.

Jeg er født her, har fået børn, og jeg forventer at blive gammel her på Djursland. Derfor ved jeg ikke kun, hvilke problemer og udfordringer, vi står over for, men som borger oplever jeg det jo også på egen krop. Det går også ud over mig, når sygehusene lukker, og vi får længere til alting

Leif Lahn Jensen

Jeg er født her, har fået børn, og jeg forventer at blive gammel her på Djursland. Derfor ved jeg ikke kun, hvilke problemer og udfordringer, vi står over for, men som borger oplever jeg det jo også på egen krop. Det går også ud over mig, når sygehusene lukker, og vi får længere til alting. Samtidig med det, er det heller ikke så sjældent, at folk tager fat i mig, når de møder mig nede i byen eller ved Brugsen. Denne nærhed til sin lokale politiker er meget vigtig og helt afgørende i et nært demokrati.

Har det så en effekt, eller er det ligegyldigt, om man stemmer lokalt eller ej?

Jeg vil aldrig give mig selv æren for alt, da der har været mange om at skabe de resultater, der trods alt er skabt. Men det at lufthavnen ikke længere er truet, at vi har gode uddannelsesmuligheder i Rønde og Grenaa, at vi har kulturoplevelser på finansloven, og at vi trods alt har fået en forbedret infrastruktur, et skattecenter med masser af gode arbejdspladser og måske et kommende nærhospital i Grenaa og meget mere, skyldes blandt andet at vi har en lokal kandidat i Folketinget. Resultaterne kommer ikke af sig selv. Dem må vi hver dag kæmpe for.

Meget af min tid bruger jeg faktisk på at snakke med mennesker fra Djursland, som har nogle ting, jeg skal hjælpe dem med. Jeg tager ofte på besøg på skoler, uddannelsesinstitutioner, kulturinstitutioner, arbejdspladser og meget mere, for netop at sikre, at deres problemer tages med direkte ind på Christiansborg. Jeg er valgt på Djursland, og derfor SKAL jeg også stå klar og kæmpe, når der skal kæmpes. Det har jeg altid gjort og vil altid gøre.

Selvom der er sket meget, er vi slet ikke i mål. Vi skal forsat udvikle Djursland og sikre flere gode arbejdspladser, og at flere har lyst til at bo her. Vi skal have langt bedre veje til Grenaa og Ebeltoft, flere unge på vores uddannelsesinstitutioner og gerne nye uddannelsestyper, og så skal vi sørge for, at vores kulturoplevelser bliver endnu bedre. Vi skal sikre, at virksomhederne bliver hørt og hjulpet med at udvikle sig og skabe flere arbejdspladser. Som det vigtigste skal vi sikre os, at den nære velfærd til vores ældre, børn og dem, som har brug for det, er mindst lige så god her som andre steder. Og jeg vil ALDRIG gå på kompromis omkring vores sundhedssystem. Det skal være trygt at bo på Djursland, alt andet vil vi ikke acceptere.

Alt dette får vi ikke uden en fælles kamp, og derfor er det så vigtigt, at man stemmer lokalt på nogen, som bor her og har brug for de samme ting som alle andre. Jeg har lært, at står vi sammen her på Djursland og kæmper sammen, så kan vi også få meget af det, vi har brug for til Djursland. Det er et spørgsmål om at stå tidligt op og kæmpe sammen på tværs af kulturelle forskelle og holdninger, og her vil jeg altid gå i fælles kamp med alle jer, der vil det samme.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.