Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Om pengene til at nå målet kommer fra salg af brugte biler og popcorn er ikke så vigtigt

Artiklens øverste billede
Bjørn Jensen. Medlem af Syddjurs Byråd. Pressefoto

»Som svar på Adresseavisens leder i uge 42 vil jeg som supplement til den generelle verbale afdæmpethed, i byrådet, redegøre lidt nærmere for den konservative andel af den glæde, som flere byrådspolitikere har udtrykt for den indsats, der blev rettet mod kulturen ved indgåelsen af budgettet for 2023. Jeg bryder mig i øvrigt ikke om ordet ”kulturen” som begreb, for det dækker over så meget, at det nærmest bliver intetsigende.

Driftsstøtte

Glasmuseet er et internationalt anerkendt museum, som blandt andet lever af at udstille professionelt skabt glaskunst af højeste standard. Når vi, som konservative, syntes det er en god idé at støtte det, er det både ud fra et filantropisk synspunkt, men som ansvarlige politikere bliver vi også nødt til at vurdere, om det er i borgernes interesse at gøre det. Hvis vi som kommune får en fod indenfor, ved at yde driftsstøtte, kan vi måske skabe en synergi, som kan gavne turismen, og brandingen af kommunen, men forhåbentlig kan vi også slå et slag for at Glasmuseet kommer den lokale befolkning til undsætning ved at blive leverandør af åndelig føde til de børn og voksne, som måske ellers ikke ville komme på besøg. Resultatet skulle gerne blive en styrkelse af kunsten, et engagement i lokalområdet som bidrager til velvære, almen dannelse og uddannelse. I bedste fald kunne der, måske, oven i købet, komme flere filantroper ud af det i fremtiden?

En anden kulturinstitution som er blevet nævnt nogle gange er Maltfabrikken, som jeg personligt tidligere har taget stort forbehold for. Senest i valgkampen op til kommunalvalget. Dengang havde Syddjurs Kommune sendt en lind strøm af støttemillioner i retning af projektet, og for mig som lægmand synede det lidt uvist, hvor det ville ende. Nu må jeg ligge mig fladt ned og tage mine ord i mig igen. Maltfabrikken har fremlagt, og eksekveret på, en klar strategi, som tilmed giver et pænt overskud tilbage til samfundet. Herudover skaber Maltfabrikken nogle fantastiske rammer, scener og platforme for formidlings- og kulturlivet i kommunen, og det er blevet et samlingssted som mange nødigt ville være foruden.

Hvis kommunens borgere går rundt med en fornemmelse af at støtten til kulturinstitutionerne og billedkunstområdet udelukkende tildeles for at styrke bosætningen – Så har vi fejlkommunikeret!

Kunst i det offentlige rum

Udover at støtte de etablerede kulturinstitutioner har byrådet også valgt at støtte indkøb af kunst til det offentlige rum fra 2024 med 0,5% af grundsalgsprovenuet. Det er et initiativ, vi er meget glade for i den konservative gruppe. Jeg er sikker på, at initiativet vil være med til at give Syddjurs Kommune et tiltrængt løft på kunstområdet. Jeg håber, at byrådet formår at indtænke professionel kunst i offentlige anlæg, men også på andre områder hvor billedkunstens mange kvaliteter kan bidrage til samfundet. Nu har vi i hvert fald skabt fundamentet for det.

Mål, midler og professionelle smagsdommere

Hvis kommunens borgere går rundt med en fornemmelse af at støtten til kulturinstitutionerne og billedkunstområdet udelukkende tildeles for at styrke bosætningen – Så har vi fejlkommunikeret! Den konservative byrådsgruppe støtter kulturinstitutionerne for at styrke kulturlivet, kunsten, dannelsen, uddannelsen, fællesskaberne, kulturforståelsen, mangfoldigheden, den mentale sundhed og meget andet. Jovist, i den fremstillingsproces fremkommer biprodukterne: Styrkelse af turismen, sikring af arbejdspladser, branding og tiltrækning af nye borgere og virksomheder. Om det er de agtværdige bløde kvaliteter, eller de lidt hårdere salgsargumenter, man lader sig forføre af, er vel ikke så vigtigt?

Hos de konservative går vi ind for det brede kunstsortiment – Vi er trods alt et folkeparti. Jeg erkender dog gerne, at vi også vil tilgodese den type kunst, og kultur, som ikke udelukkende har det ene mål at behage beskueren eller tilhøreren. Derfor finder jeg det betryggende, at vi har et velanskrevet billedkunstråd, bestående af professionelle billedkunstnere, kuratorer og andre kunstkyndige, til at bistå os politikere og de kommunale embedsfolk, når der skal vurderes og vælges. Det syntes jeg, i allerhøjeste grad, at vi som kommunalpolitikere skal benytte os af, som lægpersoner udi den professionelle kunsts verden.

Når alt kommer til alt, skal der skaffes politisk flertal og regningen skal betales. Om pengene til at nå målet så kommer fra salg af brugte biler og popcorn er ikke så vigtigt. Slutteligt må vi endelig ikke glemme kulturpuljen, som har været lige så bredt favnende som selve ordet kultur, og de andre puljer, som vi fortsat råder over i Kultur- fritids- og landdistriktsudvalget, i Syddjurs Kommune. Disse puljer kan fortsat søges til glæde og gavn for kommunens borgere.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.