Plejehjem - den øverste politiske ledelse er kommet alt for sent i gear
»Af nyligt udsendte pressemeddelelse fra Syddjurs Kommune kan man læse, at der nu skal afskediges personale på nogle af vores plejehjem. Årsagerne søges forklaret med “en for høj personalenormering i forhold til budget” og afskedigelserne er et nødvendigt greb for at sikre overholdelse af Budget 2023 på området.
Tilsyneladende er disse problemer kommet for en dag ved budgetopfølgning i slutningen af 2022.
Og formanden for Sundheds- og ældreudvalget erkender nu, at der er en rigtig svær økonomisk situation på især to af plejehjemmene.
Det kan måske af nogle tolkes som politisk handlekraft og rettidig omhu at handle på denne erkendelse, ved at foretage økonomiske tilpasninger, der kommer til at gøre ondt nu, men som forhåbentligt retter op på skuden for årene der kommer.
Desværre er den nuværende økonomiske situation ikke et problem, der ikke kunne have været handlet på tidligere!
Tilbage i forsommeren 2022 og med skriftlig opfølgning i august spurgte jeg kritisk ind til vikarforbruget på sundheds-og ældreområdet. Allerede på det tidspunkt var der tydelige tendenser til stærkt bekymrende vikarforbrug.
På trods af, at jeg som følge af de oplysninger råbte gevalt og har været stærkt kritisk overfor udviklingen, er den øverste politiske ledelse - må man erkende – først nu kommet i gear og er tvunget ud i de drastiske tiltag det er at afskedige personale på de berørte plejehjem. Om det skyldes manglende politisk mod eller manglende rettidig omhu må stå hen i det uvisse.
Uanset hvad er jeg, som politisk forligspartner fra C, stærkt utilfreds med, at udviklingen er gået, som den er.«