Debat: Nu går den ikke længere - Udvalgsformand Kirstine Bille og Byrådet må træde i karakter
»Nu er tiden kommet til, at udvalgsformanden for Familieområdet viser, at hun er sit ekstra vederlag værdig.
Presset på kommunens medarbejdere i Familierådgivningscentret har, set med Dansk Folkepartis øjne, nået grænsen for al anstændighed, både overfor medarbejdere og de familier, som er berørte af sager, der behandles med tidsfrist overskridelser, samt anbringelser af børn udenfor hjemmet, hvor man ikke har lavet de lovmæssige undersøgelser, som skal danne baggrund for en fjernelse af et barn.
Medarbejdere på familieområdet i Syddjurs Kommune løber så stærkt, at de begår fejl og ikke kan overholde loven i en lang række alvorlige sager om blandt andet anbringelser af børn.
Ankestyrelsen skriver i sit brev af 20 dec. 2022 om Høring Af mulig tilsynssag i direkte anmodning således i citat:
’Vi beder byrådet om særligt at redegøre for, hvad resultaterne i Børnesagsbarometret har givet kommunen anledning til, og hvordan Syddjurs Kommune sikrer, at lovgivningen på de ovenfor nævnte områder, herunder de lovbestemte frister, overholdes.’
Derfor mener Dansk Folkeparti Syddjurs, at den politiske ledelse herunder udvalgsformand, samt siddende byråd må træde i karakter og vise ansvar. Det udkast til svarbrev, som findes på dagsorden fra sidste udvalgsmøde, er ikke fra byrådet, men fra en navngiven medarbejder. Det undres jeg over, når Ankestyrelsen specifikt anmoder om byrådets redegørelse, fordi man skal bruge dette til at vurdere, om der skal rejses tilsynssag. Man henviser til kapitel IV i Kommunestyrelsesloven.
Tv2 Østjyllands dækning af sagen den 21. februar er rystende at opleve.
Lovbrud på Stribe. Det er ærligt talt dybt bekymrende, Men de ansatte har selv besvaret spørgsmål til en tilsynsrapport fra Arbejdstilsynet, hvoraf det viser, at der er begået fejl, f.eks. siger rapporten, at i specialrådgiverteamet har man overskredet tidsfristen i 17-18 af 25 aktive børnefaglige undersøgelser.
Alvoren i denne rapport underbygges af flere interviews med advokater og lektor på Juridisk Institut på Aarhus Universitet Caroline Adolphsen, ligeledes ekspert i socialret.
Denne gang må Byrådet med udvalgsformand Kirstine Bille i spidsen påtage sig det politiske ansvar for, at familieområdet tilsyneladende er uden styring og politisk ledelse til at tage ansvar.
Denne gang må Byrådet med udvalgsformand Kirstine Bille i spidsen påtage sig det politiske ansvar for, at familieområdet tilsyneladende er uden styring og politisk ledelse til at tage ansvar. ( igen henvisning til brev fra Ankestyrelsen som henvender sig til Byrådet, vores folkevalgte politikere)
Forstå det sådan: Dette her kan og skal på ingen måde pålægges ansatte i administrationen.
Det her er så alvorligt, at man som borger i kommunen må bede om, at den/de ansvarlige nu træder i karakter, og får løst disse problemer en gang for alle.
I december 2022 fyrede man ansatte i Familieområdet, hvor udvalgsformanden udtalte til medierne, at det mente man godt kunne lade sig gøre, så afdelingen fortsat kunne fungere.
Her 2,5 måned efter viser en tilsynsrapport så noget andet.
Om to uger vil man holde et borgermøde i Kolind, hvor det er opgaven, at borgere kan byde ind med ideer til yderligere besparelser på næste års budget på 60 millioner.
Jeg har kun et sted, hvor der kan spares, og det er på kolde hænder – og beviset på dette findes i KL tal, hvori kan ses, at Syddjurs Kommunes administration til stadighed ligger over andre kommuner i udgifter på drift af kommunen.
Hvis Dansk Folkeparti var repræsenteret i byrådet, ville vores betingelser som vanlig være, at alle varme hænder fritages for besparelse, - det gælder indenfor børn- ældre-social-syge og handicap området.
Uanset hvor end Dansk Folkeparti befinder sig i vores kommune/land, arbejder vi støt og roligt for disse grupper i vores samfund. Det gør vi, fordi det er vores hjertesager – vores politiske mærkesager.
Dansk Folkeparti Syddjurs arbejder på igen at blive repræsenteret i Byråd til næste Kommunalvalg 2024. Indtil da ved de fleste, hvor de kan finde os. I de 20 måneder jeg sad med i byrådet, påtog jeg mig mit politiske ansvar, og gik derfor med i budgetter, som havde besparelser på områder, som jeg desværre ikke var glad for. Men mit synspunkt var på trods af alt, at hellere påtage mig ansvar med min underskrift og arbejde, fremfor sidde med hænderne i skødet.«