Byrådet havde desværre ikke modet og udsynet - skammeligt
»Lokalplanen, der skal gøre det nye skolebyggeri i Hornslet mulig, er nu sat i gang. Og med fare for at blive kaldt bagkloge, vil minde vi om konsekvensen af den debat, der for 1 1/2 år siden udspandt sig om eksproprieringer for at gøre plads til den nye skole. Venstre argumenterede dengang for at ekspropriering af 4 ejendomme mellem Rosenholmvej og Hornslethallen ville give den bedste helhedsløsning for det nye skolebyggeri - og for Hornslet. Men skammeligt nok havde et flertal i Byrådet ikke mod og udsyn til at støtte forslaget.
I dag kan vi se konsekvenserne. Det kommende skolebyggeri er klemt inde mellem hallen og naboerne op mod Rosenholmvej - som virkelig bliver naboer med stort N. Der er ikke megen plads til overs og begrebet fortætning har virkelig gjort sit indtog. Tænk sig hvilke muligheder det havde givet hvis Byrådet havde fulgt vores forslag.
Nuvel - det er en flot løsning Arkitektfirmaet Kjærgaard & Richter har tegnet. Det er virkelig lykkes at kombinere ønskerne til arkitektur og funktionalitet, samtidig med at nybyggeriet opføres med en certificering for bæredygtighed. Vi håber alle at visionen ’Hornslet Skole og fællesskaber i nye rammer - Mere for flere’ vil udfolde sig og lykkes.
I processen omkring den nye skole, har det længe været tydeligt at der ikke er tilstrækkelig klarhed om trafikken. Hornslet Distriktsråd m.fl. har efterlyst en trafikanalyse, der tager hånd om kørende, cyklende og gåendes vilkår på bagkanten af skolebyggeriet. Det rummes imidlertid ikke af lokalplanen og en sådan er derfor ikke en del af lokalplanforslaget.
Derfor vil Venstre tage initiativ til at der fremover, parallelt med en lokalplan, udarbejdes en trafikplan. Den skal forholde sig til den ændrede eller forøgede trafikbelastning der forventes at følge af lokalplanen. Den skal ligeledes tage stilling til hvilke initiativer der skal tages ift trafiksikkerhed, trafikafvikling, fodgængere, cyklister mv. Så når en lokalplan fremlægges som forslag, skal den, når det skønnes relevant, følges af nævnte trafikplan.
Vi forventer en bedre høringsproces for borgerne og flere kvalificerende høringssvar, når de afledte trafikale konsekvenser af lokalplanen er beskrevet.«