Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Forbyd rygning ved kommunalt ejede idrætsanlæg og haller i Syddjurs

Artiklens øverste billede
Kirstine Kahr Kvorning (C), Syddjurs Byråd. Pressefoto

»Det har næppe stor nyhedsværdi, at rygning er en af de helt store medvirkende årsager til en lang række alvorlige sygdomme, som desværre i rigtig mange tilfælde fører til for tidlig død med et forudgående ofte svært og pinefuldt sygdomsforløb. 

Man har fra Det Offentliges, fra Kræftens bekæmpelsens, Diabetesforeningens

Og en lang række andre interesseorganisationers side i årevis arbejdet benhårdt på at oplyse, nudge, og overbevise danskerne om det så absolut fornuftige i, at minimere og allerhelst helt stoppe rygningen. 

I 2007 kom rygeloven. Med ét blev vores frihedsgrader indskrænket på arbejdspladser, restauranter og store værtshuse mv. For nogle et fælt indgreb i den personlige frihed, for andre en lettelse. 

Siden da er antallet af daglige rygere i Danmark faldet fra omtrentligt 29% i 2007 til ca. 19 % i dag. 

Derfor vil jeg med dette indspark slå på tromme for, at vi i Syddjurs Kommune forbyder rygning på og omkring alle offentlige idrætsanlæg og haller

Fra et sundhedsmæssigt perspektiv – på individniveau såvel som på sundhedsøkonomisk plan er det indiskutabelt en gevinst! Desværre er procentdelen af daglige rygere stagneret de sidste år på det niveau, det ligger i dag. 

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvad der i det store perspektiv skal få det tal til at falde.

Men det er grundigt belyst, at de fleste nye rygere starter deres tobaksforbrug i sociale sammenhænge fordi de gerne vil være en del af fællesskabet. Og mange nye rygere starter allerede i 15-års alderen. 

Kan man ændre på det fra lokalpolitisk side? Nej, vil nogle mene. Min grundholdning er, at man generelt skal holde sig fra at lovgive om folks private anliggender i private sociale sammenhænge (så længe nævnte private anliggender holder sig inden for lovens rammer naturligvis).

Til gengæld er det også min holdning, at vi skal beskytte vores børn og unge og hjælpe dem til at få sunde og gode vaner fra barnsben i alle de sammenhænge vi kan. 

Derfor vil jeg med dette indspark slå på tromme for, at vi i Syddjurs Kommune forbyder rygning på og omkring alle offentlige idrætsanlæg og haller. Der er i forvejen forbud mod at ryge på kommunale arbejdspladser – et sådan forbud har en positiv sundhedsmæssig indvirkning på arbejdstagernes sundhed i arbejdstiden. 

Med et forbud mod rygning på offentlige idrætsanlæg vil vores børn, unge og øvrige brugere af faciliteterne nyde samme sundhedsmæssige fordel i fritiden. Det mener jeg faktisk er svært at sige nej til.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.