Det er hverken ulovligt at ryge, drikke, spise is, spise gulerødder eller at cykle uden hjelm - så stik piben ind
»Til dig jeg mødte to gange i søndags, da vi var ude at cykle: Med hvilken ret tog du dig til hovedet for at markere, at du mente, jeg burde cykle med hjelm? Du er ikke den første og næppe heller den sidste, der i al jeres selvretfærdighed mener, at I har ret til at pege fingre af mit valg, om ikke at køre med hjelm.
Jeg vil kalde det hjelm-shaming helt i tråd med fat-shaming eller anden ’shaming’. Ville du finde det i orden, at jeg pegede fingre af at dit BMI var for højt? Dit syntes ganske vist at være for lavt, så giver det mig ret til at påtale, at jeg mener du skulle glemme guleroden og i stedet spise en flødeskumskage, i fald jeg mener, at du ser tynd og usund ud? Hvad ville du sige til, at jeg kommenterede din figur? Hvad ville du sige til, at jeg piftede efter dig, hvis jeg syntes du ser godt ud? Jeg tror, du med rette ville føle dig meget krænket.
Peger du også fingre af folk der ryger eller drikker øl? Går du hen til en buttet person, der spiser is, og markerer, at du mener, at det skulle han holde op med?
Det er hverken ulovligt at ryge, drikke, spise is, spise gulerødder eller at cykle uden hjelm, men der er åbenbart nogen der føler sig kaldet til påpege deres moralske overlegenhed. Kunne vi ikke blive enige om, at vi her til lands stadig har visse rettigheder til at træffe vores egne valg uden moralske pegefingre?«