Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Man kan ikke være en lille smule gravid

Artiklens øverste billede
Arkivfoto

Og det gælder også i trafikken. 

Hvis fartbegrænsningen er 50 kilometer i timen, så er den højst tilladelige fart 50 kilometer i timen. Det er fejlagtigt at tro, at de opstillede skilte omhandlende maximum farten for motorkøretøjer udelukkende er ’vejledende’ og således blot bør tilstræbes når det findes formålstjenestligt af bilisten. 

Jeg tror, med al behørig respekt, at Søren Ryges mening om fartbøder er en kende forskruet og skudt ved siden af målet. Efter min ydmyge mening er det mindre vigtigt at tjene nogle få penge til statskassen. Bevares; lidt har da også ret, men nej, det er langt vigtigere at styre adfærdsmønsteret; ’to drive behaviour’ som de udtrykker det på engelsk.

Om det virker? Ja mon ikke! En af mine bekendte havde kun haft sit kørekort i få uger før ’elastikken sprang’. På Langelandsgade i Århus kørte hun nedad bakke og passerede fotofælden med alt for høj fart, og fik få dage efter tilsendt en lille hilsen fra politimesteren med et omvendt gavekort på 700 kroner. Hun har herefter ikke fået flere fartbøder. (En var nok). 

Man må ikke køre for stærkt, og jeg er sikker på at politiets tiltag for at sikre et optimalt adfærdsmønster er både fornuftigt og rimeligt. 

Da fotofælderne styrer adfærdsmønsteret, finder jeg, det har værdi, hvis vi bilister deler vores viden om synlige såvel som usynlige fartfælder, ihukommende det overordnede formål; at styre adfærdsmønsteret. 

Om jeg vil ’kaste den første sten’? 

Med blødende hjerte men, nuvel, i ’sagens tjeneste’: 

- Feldballe, bus-stoppestedet ved skolen. Nej chaufføren sælger hverken fisk eller ost. 

- Følle-bakken nedad. man er faktisk nødt til bremse for ikke at køre for stærkt. Der holder jævnligt en diskret varevogn og venter. 

- Slutningen på motortrafik vejen, kort før det sted hvor Grenåvejen flettes sammen med rundkørslen og motorvejen mod lufthavnen. 

Jeg kører jævnligt forbi/gennem de oven nævnte steder - og jeg kører aldrig for stærkt. 

Vi er yderligere velsignet med et hav af lystavler der fortæller os hvor stærkt vi faktisk kører og som blinker, når vi overskrider begrænsningen.

Det er således ligestillet med et decideret selvforskyldt ’selvmål’, hvis man desuagtet vælger at ignorere beskeden fra lystavlen. 

Skulle Søren stadig være i forlegenhed for gode råd, har jeg stadig et par stykker jeg faktisk bruger selv, når det spidser lidt til: Lad GPSen køre lige så længe du er undervejs, og først koble den fra, når du er fremme. Den vil holde bilisten behørigt orienteret om den vækslende fartbegrænsning på ruten. Og den spiser i øvrigt ingen brød. 

Lad mig slutte af med et lille citat, der kan bruges som rettesnor af mange i trafikken (og i mange andre situationer for den sags skyld). Citatet er fra min tid i handelsflåden hvor min daværende kaptajn, læremester og guru, belærte mig med ordene :

»Henrik, hvis du til søs vil undgå ulykker, uheld og tab skal du have den grundholdning at der kun er et eneste fornuftigt, og rationelt tænkende væsen, der bevæger sig rundt på havets overflade, og det er dig selv. Alle andre er potentielle psykopater; der kan finde på hvad som helst.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.