Svar på redaktørens leder – vi er skam i dialog med ministeren om naturnationalparkerne
»Tak for din leder, hvor du gør opmærksom på de kommende naturnationalparker.
Jeg synes det er gevinst for os i Syddjurs Kommune, at der åbnes for yderligere lokal dialog om udformning af de kommende naturnationalparker. Der har allerede været en del dialog i forbindelse med udpegningen. Blandt andet var daværende miljøminister, Lea Wermelin, på besøg i Syddjurs Kommune tre gange på få måneder. Det synes jeg man bør anerkende.
Det er vigtigt at understrege, at beslutningen om placeringerne af naturnationalparkerne ikke er vores. Den er taget af et flertal i Folketinget og er bakket op af den nye Regering.
Fra Byrådets side har vi hele tiden søgt indflydelse og det er ikke min opfattelse, at vi har været afventende. Ved et af den tidligere miljøministers besøg deltog udvalgsformand Kim Lykke Jensen samt byrådsmedlemmerne Jørgen Ivar Brus Mikkelsen og Jesper Yde Knudsen. De fremlagde aktivt deres bekymringer og idéer til processen før udpegningen.
Den tidligere borgmester Ole Bollesen og undertegnede deltog også aktivt i høringerne omkring udpegningen.
Efter udpegningen har mit fokus været at hjælpe med at få alle interessenter med i udformningen, hvilket er lykkedes i den lokale aktionsgruppe. Både tilhængere og modstandere er med i gruppen.
På vegne af Byrådet har jeg i forrige uge inviteret den nuværende miljøminister, Magnus Heunicke (A), på besøg i Syddjurs Kommune. Blandt andet med naturnationalparker som et emne på dagsordenen.
Slutteligt vil jeg minde dig om, at du altid er velkommen til at kontakte mig, hvis du har emner du ønsker at blive oplyst omkring. Gerne inden der drages konklusioner i en leder.«
Lokalredaktør Lars Norman Thomsen svarer:
»Tak for dit indlæg Michael Stegger Jensen.
Det bliver spændende at se, hvornår Miljøministeren kommer til Syddjurs, og hvad han har med i posen. Hvis han, i modsætning til sin forgænger, kan levere en vinder med en naturnationalpark, så er han skarp og dygtig.
Jeg tillader dog fortsat at tvivle på, at SVM-regeringen har naturnationalparker øverst på dagsordenen lige nu, og det var egentlig min pointe samtidig med et forslag om, at Byrådet tager teten og er klar og afklaret, når SVM-regeringen melder ud.«
Fra Byrådets side har vi hele tiden søgt indflydelse og det er ikke min opfattelse, at vi har været afventende.