Debat: Tak for Kandis
De to Djurslands-kommuner var gået sammen og havde inviteret sine handicappede borgere til forårsfest i Ørum.
Festen indledtes og styredes af Jacob Haugaard, - og Kandis leverede dansemusikmusikken.
Som medlem af Norddjurs Handicapråd modtog jeg også med glæde invitationen sammen med kommunernes lokalpolitikere.
Der mødte over 400 handicappede og deres støttepersoner og familiemedlemmer op. Parkeringspladserne var fyldt op. I sportshallen var stemning og glad forventning i top.
Kandis var mageløse. De var helt fortrolig med gæsterne og deres foretrukne musiksmag
Allerede før start var gulvet foran scenen fyldt af mange spændte handicappede borgere. Politikere og gæster sad som diskrete værter pænt tilbagetrukket ud for sceneadgangen.
Især to fokuserede handicapgæster bemærkede jeg straks. Den ene stod med sin rollator ret op og ned i meget, meget lang tid uden at røre sig. Den anden meget unge handicappede stod uden hjælp fuldstændig stille med en sort filtkat på ryggen og en PC med billeder på maven - uden at røre sig og ænse andre - kun scenen.
Jacob Haugaard kunne sit kram. Han indledte med vel modtaget velkomst, og kaldte borgmester Kasper Bjerregaard op som vært og som dagens fødselar, hvilket udløste ovationer af hyldester - så var vi i gang med lysshow, ”nattog” og rundkreds.
Mange handicappede modtog invitation til at entre scenen og følge med i aktiviteterne på gulvet. Vild succes. Det var hammer,. hammer fedt.
Kandis var mageløse. De var helt fortrolig med gæsterne og deres foretrukne musiksmag: En lille ring af guld … Kald det kærlighed … En lille båd, der gynger … Vi har det, åh, så dejligt … Tre røde roser.
Johnny Hansen var hele tiden omgivet tæt af særligt interesserede handicappede.
Derefter var der god servering af tre-retters menu med lakseroulade m/rejer, hamburgerryg m/flødekartofler og salat, samt citronmåne u/sukker og øl og vand samt kaffe og te. Derefter musik igen og høj stemning.
Sidst på aftenen kom lederen fra Maria Magdalene for at sige TAK til værterne. Men alle var gået - tilbage sad jeg og modtog takken.
Den er senere videregivet til borgmesteren i Norddjurs – og hermed videregiver jeg den velmente tak til borgmesteren i Syddjurs.
Selv siger jeg tak til de to Djurslandskommuner for et værdsat værtskab til gavn og stor glæde for Djurslands handicappede borgere.
Det var indsatsen, betalingen fra kommunekasserne og arrangementet værd. Tak for samværet med alle de mange fremmødte handicappede og deres trofaste ansatte på institutionerne og deres fremmødte familiemedlemmer.