Stubbe Sø og Ramten Sø trænger bestemt, Gerhardt Brandt Jørgensen
Debatindlægget er et svar på Gerhardt Brandt Jørgensens indlæg på websiden og i ugeavisen.
»Gerhardt Brandt Jørgensen (GBJ) fortjener en replik til sit indlæg om Kolindsunds Venner må få styr på miljøet i Stubbe Sø og Ramten Sø, før vi går videre med visionen om at gendanne Kolindsund som sø: Svar er ekstra fortjent, fordi GBJ selv som aktiv lystfisker har udrettet en masse for natur, fiskeliv og vandkvalitet.
Ja, Stubbe Sø og udledningerne der trænger til en markant indsats. Jeg medvirker gerne i initiativer der. Som medlem af Ornitologisk Forening kan man leje ”Bogpeters Hytte”, der ligger ned til søen. Det følger jeg op. Men da jeg var lokalpolitiker i Norddjurs overlod jeg Syddjurs søer til Syddjurs.
I det tværpolitiske arbejde for at genskabe Jyllands største sø Kolindsund er Kolindsunds Venner optaget af, at det bliver en sø med høj miljøkvalitet.
Til gengæld var jeg faktisk aktiv nogle gange for at forbedre miljøet i Ramten-Dystrup Søerne. Senest i de to sidste budgetaftaler jeg var med til. Så her ramte GBJ ved siden af, i sin i øvrigt humoristiske kritik.
I det tværpolitiske arbejde for at genskabe Jyllands største sø Kolindsund er Kolindsunds Venner optaget af, at det bliver en sø med høj miljøkvalitet. Det bliver vigtig faktor i planlægningen, som det også var ved f.eks. Fiil Sø. Desuden vil nedsættelse af især kvælstofudledning til Grenåen ved at sø erstatter landbrug, gavne vandmiljøet. Det vil komme åen og især Kattegat til gavn.
Kolindsunds Venner vil senere belyse dette forhold.«