Senior Vice President hos TERMA Group ny formand for Business Djursland
Jørgen O. Laursen afløser Vibeke Tuxen som formand for erhvervslivets forening på Djursland.
For et år siden blev trioen Karen Thingstrup, Leder hos Karpenhøj Naturcenter, Jørgen O. M. Laursen, Senior Vice President hos TERMA Group og Allan Hougaard, Adm. direktør hos VAM Entreprenørfirma, nyvalgt til Business Djurslands bestyrelse.
Trioen, der tydeligvis var blevet headhuntet til bestyrelsen, kompletterede den øvrige bestyrelse på seks: Annemette Lyngby og Rasmus Henriksen, der begge blev genvalgt på generalforsamlingen samt Ole Sørensen, Vibeke Tuxen, Sebastian Konrad og Bente Steffensen.
På generalforsamlingen tirsdag 15. marts på PR electronics i Følle med deltagelse af 60 medlemmer, var samtlige valg genvalg, så bestyrelsens udseende er det samme, men der er blevet ændret på ansvarsfordelingen.
Efterfølgende konstituerede bestyrelsen sig og udpegede Jørgen O. M. Laursen til ny formand og Annemette Lyngby, Chefkonsulent hos Dania Erhverv, til ny næstformand.
De afløser henholdsvis Vibeke Tuxen og Ole Sørensen, der havde meddelt, at de ville afløses, men gerne fortsætte som menige bestyrelsesmedlemmer.
Store og små virksomheder
Business Djursland har i 2022 øget antallet af medlemmer betragteligt, som det kom til udtryk i regnskabet.
Kontingentindtægterne er vokset godt 110.000 kroner på et år.
Den nye formand og Ole Svit, direktør for Business Djursland, bliver centrale spillere i den netværksstrategi som bestyrelsen arbejder efter i perioden 2023-2026.
Sidstnævnte, der har sine spidskompetencer som rådgiver for mindre virksomheder og iværksættere op til ni ansatte, kommer målrettet til at varetage dette område.
Bestyrelsesformanden får ansvaret for at rådgive/sparre med de større virksomheder, 10-49 ansatte, og de helt tunge med over 50 ansatte.
Både de mindste og de større virksomheder har efterlyst mulighederne for at indgå i netværk.
1.000 kroner pr. medlem
Norddjurs Kommune støtter Business Djursland med 1.000 kroner pr. medlem. Det kastede 107.000 kroner af sig sidste år.
Syddjurs Kommune støtter med et fast beløb 50.000 kroner, men betaler også fra en række konsulentopgaver. I 2023 hele 300.000 kroner for en større opgave.
Business Djursland har skruet yderligere op for forventningerne til indtægterne i 2023, men Ole Svit kunne berolige forsamlingen med, at de 1.470.000 kroner, der budgetteres med, stort set var hjemme inden året begyndte, fordi aftalerne, der leverer pengene, var i hus.
Rute 15
Business Djursland inviterer til konference om infrastrukturen på Djursland hos Aarhus Airport mandag 8. maj.
Det bliver med selveste Finansminister Nicolai Wammen som oplægsholder.
Konferencens moderator er tidligere skatteminister og forhenværende gruppeformand for Venstres folketingsgruppe, Karsten Lauritzen, nu branchedirektør for DI Transport.
»Intentionen med konferencen er at sætte fokus på behovet for bedre infrastruktur på Djursland og skabe en positiv effekt – lokalt, regionalt, nationalt og internationalt,« forklarede den nye næstformand i Business Djursland, Annemette Lyngby.
Ikke overraskende er det Rute 15, der kommer i fokus. på konferencen.
Sammen med letbanen er statsvejene Djurslands rygrad. Det er gennem disse korridorer, at Djursland bindes sammen med den øvrige østjyske byregion og resten af landet/Europa.
De nationale korridorer består af statsvejene nr. 15, 16 og 21 og er en vigtig del at Danmarks nationale infrastruktur.
Djurslandskommunernes vision er, at Djurslands motorvejen videreføres til Grenaa og at øvrige statsveje opgraderes til 2+1 motortrafikveje. For at nå dertil er det strategien, at statsvejenes opgradering skal prioriteres i etaper. Korridoren Aarhus-Grenaa vil først få fremkommelighedsproblemer, forventes det.
Derfor arbejder kommunerne på at målrette indsatsen, så Staten fortsætter den etapevise opgradering af rute 15 til 2+1 motortrafikvej, som er sat i gang. I første omgang til Tirstrup Lufthavn, hvor Staten har lavet forundersøgelse, og dernæst i etaper til Grenaa. Opgraderingen skal fra starten planlægges, så det er muligt udvide til motorvej efterfølgende, gennem de nødvendige planreservationer, lyder strategien.