Søren Ulrik Thomsen voksede op på Stevns og var i barndommen vant til oplæsning og at synge aftensange, så fornemmelse for sprogets og digtenes rytmik har tidligt været en del af hans liv. I skolen har han lært bl.a. Ingemanns sange at kende - en digter, som har betydning for Thomsens lyrik. Han har skrevet fremragende essays om barn- og ungdom og flytningen fra Stevns til København. Foto: Robin Skjoldborg

Søren Ulrik Thomsen voksede op på Stevns og var i barndommen vant til oplæsning og at synge aftensange, så fornemmelse for sprogets og digtenes rytmik har tidligt været en del af hans liv. I skolen har han lært bl.a. Ingemanns sange at kende - en digter, som har betydning for Thomsens lyrik. Han har skrevet fremragende essays om barn- og ungdom og flytningen fra Stevns til København. Foto: Robin Skjoldborg

Dét, hvorom man hverken kan tale eller tie...

Hvad gør man, når noget ligger uden for sprogets grænser, men alligevel presser sig på? Man skaber kunst, lyder det fra digteren Søren Ulrik Thomsen, der gæster Sognegården i Ebeltoft første onsdag i februar

Af
Lars Norman Thomsen

EBELTOFT Hvem har ikke ladet sig rive med af ordene og suget storbyens konturløse geografi, melankoli, flygtighed og fremmedgørelse ind, når sangeren Lars H.U.G. tilbage i 1980'erne sang linjer som disse:

I Kaffebaren med cigaret og cola

I frost over fodgængerovergangen

I biografens dybrøde foyer

I flugt med hænderne for ansigtet

Vi venter på nogen

Vi venter på nogen

Vi venter på nogen

Vi venter på nogen

Vi venter på nogen

Digtet hedder 'Vent' og er hentet fra Søren Ulrik Thomsen første digtsamling 'City Slang' fra 1981. Orfeus (Michael Strunge, Bo Green Jensen, Søren Ulrik Thomsen m.fl.) var kommet til storbyen og foretog et æstetisk opgør med 70’er generationens politiserede kunst og knækprosa.

Søren Ulrik Thomsen (1956) har siden debuten for længst slået sit navn fast, som en af nationens største og væsentligere digtere.

Højkirkelig konservativ

Søren Ulrik Thomsen kalder sig selv for højkirkelig konservativ og politisk progressiv. Hvordan det kan forenes, forklarede han for mange år siden således i Information:

“Vi lever i to etager. På den ene etage befinder sig de specifikke, samfundsmæssige vilkår, som vi kan og skal forbedre ved hjælp af politik og fornuft; og på den anden etage findes de vilkår, mennesket altid har levet på og ikke kan ændre, men som vi ikke desto mindre er nødt til at forholde os til: Vi bliver forelskede, forladt, vi skal dø, vi fødes. Det er mysterier, som fornuften ikke kan forklare. Men det er vigtigt, at de to niveauer ikke sammenblandes.”

“Jeg mener ikke, at troende mennesker ikke må have politiske holdninger, men jeg bryder mig ikke om, når religion og politik tænkes sammen. Selv om jeg er politisk uenig med Søren Krarup, ville jeg respektere, hvis han sagde, at han var kristen og nationalkonservativ. Ligesom jeg ville respektere én, der var kristen og socialist. Men jeg kan ikke lide, når nogen hævder at have et bestemt politisk synspunkt, fordi de er kristne.”

En skelnen som også kommer til udtryk i hans digtning.

I KulturCaféen

Oplev Søren Ulrik Thomsen i KulturCaféen i Sognegården i Ebeltoft onsdag 5. februar klokken 19.30.

Her taler han om 'Dét, hvorom man hverken kan tale eller tie' - med et citat hentet fra filosoffen Ludwig Wittgenstein (1889-1951) og værket Tractatus Logico-Philosophicus (1922, da. 1963), som afsluttes med netop dette citat:

"Hvad der overhovedet lader sig sige, lader sig sige klart; og det, hvorom man ikke kan tale, om det må man tie."

"Men hvad stiller man op med dét, hvorom man hverken kan tale eller tie? Dét, man ikke kan tale om, fordi det ligger uden for sprogets grænse, men heller ikke tie stille med, fordi det presser sig på? Man skaber kunst, for kunsten er ikke et sted, hvor tanker, som allerede er tænkt af filosoffer, semiotikere og teologer, finder form, men derimod et sted for nye betydninger, som man først kan tænke over, når de er kommet til verden som kunst," som Søren Ulrik Thomsen formulerede det i en tale på Statens Museum for Kunst i april 2012.

Publiceret 26 January 2020 16:00