Gør rengøringen overkommelig i det nye år

Hvis du kan inkorporere nogle små, gode rutiner, bliver rengøringen et meget mere overkommeligt projekt. Og så behøver du faktisk ikke at gøre alt hver gang.

Artiklens øverste billede
Få gode tips fra Ann-Alicia Ilskov, som har været husholderske på Schackenborg Slot og nu driver hjemmesiden husmoderen.dk. Genrefoto: Adobe Stock

Et nyt kalenderår medfører tit en lyst til at begynde på en frisk. Og en meget konkret måde at gøre det er ved at komme til bunds derhjemme, så hele hytten skinner og dufter rent.

Og det bedste råd til et renere hjem er faktisk at holde orden, fortæller Ann-Alicia Ilskov, som har været husholderske på Schackenborg Slot og nu driver hjemmesiden husmoderen.dk.

Den største følelse af et rent hjem kommer faktisk typisk, når der bliver ryddet op. Det giver mere plads og luft i hjemmet. Du kan gøre nok så meget rent, men hvis det stadig hober sig op med bunker af papirer og børnetegninger, kommer du aldrig rigtig til bunds

Ann-Alicia Ilskov, tidligere husholderske på Schackenborg Slot, driver nu hjemmesiden husmoderen.dk.

For når der ligger én ting på køkkenbordet, samler der sig hurtigt fem. Og når tingene hober sig op, gør støv og snavs det samme.

»Jeg bruger 10-15 minutter hver aften, hvor jeg lige rydder alting op. Jeg kalder det at nulstille huset,« siger hun.

Når du har den gode oprydningsrutine på plads, gælder det om at få en god rengøringsrutine.

»Alle kan gøre rent en hel lørdag, men det handler om rutinerne,« siger hun.

Ann-Alicia Ilskov bruger selv en time til halvanden om ugen. Og her går hun igennem alle grundelementerne som badeværelse og støvsugning.

Men hun har også en liste med de ting, hun ikke gør rent så ofte, men som skal have en tur en gang imellem. Og den hiver hun også frem en gang om ugen.

»Hver uge skifter man så en ting ud fra grundrengøringen. Så støvsuger jeg ikke lige i denne her afdeling – for eksempel gangen – men til gengæld pudser jeg vinduer eller støvsuger lofter.

»Uge for uge tager jeg en ting fra listen oven i min normale rengøring. Så kan du notere, at vinduerne blev taget i februar, og så skal de først tages igen i april. Det er virkelig en god idé at få det ind i en rutine,« siger Ann-Alicia Ilskov.

Hun foretrækker også at have skemalagt sin rengøring til eksempelvis hver onsdag.

Men selv om du rydder det overfladiske op dagligt og skrubber og skurer ugentligt, kan det godt føles, som om du aldrig når helt i mål.

Og det kan skyldes alle de overflødige ting i hjemmet.

»Den største følelse af et rent hjem kommer faktisk typisk, når der bliver ryddet op. Det giver mere plads og luft i hjemmet. Du kan gøre nok så meget rent, men hvis det stadig hober sig op med bunker af papirer og børnetegninger, kommer du aldrig rigtig til bunds. I stedet for at tænke, at du skal rydde hele hytten op på én gang,« råder Ann-Alicia Ilskov til at bryde det op i etaper.

Lav en liste over de steder, der går dig allermest på. Det kan være, du ikke har sorteret børnenes legetøj i årevis, skuffen i entréen er et kaos, eller kælderrummet er uoverskueligt.

»Listen vil se forskellig ud fra person til person. Men nu har du et konkret sted at starte. Og så kan du fokusere på ét område ad gangen og uge for uge strege dig igennem listen,« siger Ann-Alicia Ilskov.

/ritzau/

Læs også

Del artiklen