Keramik fra Mols med japanske toner

Boggalleriet i Rønde har udgivet en bog om keramikeren Hans Vangsø fra Torup.

Artiklens øverste billede
Kunstboghandler og forlægger Niels Trangbæk (tv) tager den nye bog i øjesyn med keramiker Hans Vangsø foran et af hans værker på udstillingen i Boggalleriet. Foto: Martin Schultz

Kan man lave keramik, som på en gang rummer essensen af 500 års japansk the-kultur og Mols’ fysiske og historiske udtryk?

Ja, mener den unge keramiker Klara Lilja fra København efter mødet med Mols-keramikeren Hans Vangsøs værker. Det fortæller hun i et essay i bogen ‘Hans Vangsø . Keramik’, som fornylig udkom på Boggalleriets forlag i Rønde. Klara Lilja fortæller, hvordan hun i vinduet til et københavnsk tehus havde beundret keramiske kopper og fade til japanske te-ceremonier.

»På grund af deres smukke, enkle og vulkanske ydre gik jeg ud fra, at de måtte være skabt af en japansk keramiker,« skriver Klara Lilja. Da hun gik ind for at købe en ceremoniel matchakop, fik hun at vide, at den var lavet af Hans Vangsø, som er keramiker i Torup på Mols.

Klara Lilja tog kontakt til Hans Vangsø, kom forbi og fik lov til at bo i Hans Vangsø og Anne Fløches hus på Mols i en måned, mens keramikerparret var på studierejse. Klara Lilja blev slået af Mols Bjerges lyngdækkede istidslandskab og markerne med gravhøje og stensætninger. Naturen og de mange hundrede stjerner på himlen om natten. Pludselig forstod hun en lille smule af den natur, som udgør grundlaget for Hans Vangsøs keramiske praksis.

»Bosat i et landskab fra de ældste tider, blandt så mange helligdomme, bliver Hans’ værker selv til en slags nationalskatte,« lyder Klara Liljas konklusion i bogen.

Laver kun unika

Keramikerne Hans Vangsø og Anne Fløche har boet i Torup siden 1984, hvor de flyttede fra Aarhus til det gamle asyl/fattiggården på Asylvej i Torup. Gården blev genopbygget og har siden været bolig og værksted for de to keramikere.

Hans Vangsø er 72 år og fra Aarhus. Han begyndte tidligt at interessere sig for keramik og grafik, men blev først uddannet bygningssnedker. Fra 1971-75 gik han på Det jyske Kunstakademi i Mejlgade, som var den tids kunstneriske smeltedigel i Aarhus. Blandt hans lærere var en af dansk keramiks store navne, Gutte Eriksen, som inspirerede en hel generation af unge keramikere i den såkaldte ‘Jyske Skole’, og Hans Vangsø fortsatte siden samarbejdet med Gutte Eriksen. Men han trådte snart ud af sin læremesters skygge og udfoldede sig med værker i en original form og tekstur. Han insisterede på at lave unika og afstod helt fra at lave brugskeramik i serier, som mange af hans kolleger tyede til for at få smør på brødet. Så hellere tage en tørn som tømrer i sit oprindelige fag.

»Hans Vangsø er den måske mindst kendte keramiker på Djursland,« ynder kunstboghandler og forlægger Niels Trangbæk fra Boggalleriet at sige. Til gengæld er han kendt langt ud over landets grænser og udstiller i Japan, USA og flere steder i Europa. Han sælger sine værker fast i gallerier i Boston og Michigan i USA og i Oxford i England. I 2019 fik Hans Vangsø sammen med den japanske keramiker Shozo Michikawa masser af anerkendelse for udstillingen Man Power på udstillingsstedet A Petersen Collection & Craft i København.

Glasurpoeten

Professor og kunstskribent Henning Jørgensen, som har leveret et essay til den nye bog, har kaldt Hans Vangsø for ‘glasurpoeten’. Brugen af glasurer og brændingsprocessen er helt afgørende for hvert enkelt værks udtryk.

Hans Vangsø arbejder i stentøjsler og processen starter altid på drejeskiven. Leret er materialet og han er håndværkeren. Målet er ikke den perfekte form, men den uforudsigelige effekt af kombinationen af det brændte lertøj og glasuren i gasovnen.

»Efter forglødning hælder jeg glasurer over emnerne i et ret tykt lag, pakker tang og metal omkring. Herefter, forseglet i aviser og lerslikker, udsættes de for temperaturer fra 1250-1300C i en gasovn, hvilket får materialerne til at boble og flyde. Salte og metaller reagerer sammen med ler og flamme, og giver ret usædvanlige og uforudsigelige effekter i farve og tekstur. Efter afkøling fjernes uønskede dele, der tilføres eventuelt salte og flere glasurlag. Hvert værk brændes tre-fem gange, indtil jeg opnår det ønskede resultat,« siger Hans Vangsø, som kalder sine værker ‘robuste og til daglig brug’.

Frem til 30. april udstiller Boggalleriet i Rønde et stort udvalg af Hans Vangsøs værker. Værkerne kan også ses på www.boggalleriet.dk . Her kan også den nye bog ses og købes.

Læs også

Del artiklen