Ebeltoft markerer sig: Kunst har behov for en vis grad af bevægelsesfrihed

Den ser ud af lige præcis ingenting, men Ebeltoft Kunsthal i den gamle Stark-bygning udmærker sig på det, det hele handler om. Nemlig samtidens kunst.

Artiklens øverste billede
Udstillingen VÆSEN [CRITTER] er også for børn, hvor et værksted giver mulighed for at lege med ler hentet ikke langt fra Ruggard Camping. Foto: Kasper Glendorf Palsnov

Den har modtaget priser og national anerkendelse. Kunsthallen i de gamle STARK-bygninger i Ebeltoft, og selv om den umiddelbart ikke ligner noget, man hiver frem på den røde løber, så er det måske netop der, forklaringen ligger. Lige præcis de rustikke rammer har gjort kunsten særligt særlig.

Bag projektet står primært én mand, nemlig Mathias Kokholm, som midt i en coronatid skulle opfinde konceptet for et udstillingssted for samtidskunst, der kunne være helt sit eget og alligevel en del af det, den er født ud af, nemlig omgivelserne her på Mols.

Og det skulle han, da hele verden var lukket ned. Så sad han der, i sit hus i Lyngsbæk, som han flyttede til for syv år siden, og skulle tænke store og inspirerende tanker om et fremtidigt og gerne banebrydende udstillingssted for samtidskunst i en nedlagt lagerhal i Ebeltoft - i sin stue. Det viste sig dog, at han slet ikke behøvede at rejse væk til alverdens andre fine udstillinger og kunsthaller, for han fandt inspirationen lige uden for døren i den horder af mennesker, der travede Mols Bjerge tynde i nedlukningen.

Her tør vi lave noget i nogle anderledes rammer og været tilpas stædige til at ville lave noget, som er lidt krævende. Vi udfordrer folks forventninger til, hvad kunst er. Både lokale og turister, men også den mere etablerede kunstscenes forventninger.

Mathias Kokholm, daglig leder og kurator ved Ebeltoft Kunsthal
Fernisering i Ebeltoft Kunsthal. Foto: Kasper Glendorf Palsnov

Et landskab af kunst

Lige nu præsenterer kunsthallen sin fjerde udstilling, siden den åbnede sidste år, og fælles for dem alle har nemlig været, at naturen her i Syddjurs er omdrejningspunktet. Det får man også et praj om på facaden, som er bemalet med mammutter, der jo har vandret rundt på Mols i fortiden. Geologien, bjergene, antropologien, natur- og kulturhistorier er ingredienser i en cocktail af samtidskunstnerisk praksis, hvor alle udstillingerne er udviklet og lavet specifikt til kunsthallens lidt særpræget rum.

Men hvad er en kunsthal?

»En kunsthal er anderledes end et galleri eller et museum. Her kommer de besøgende tættere på udviklingen af nye værker. Det er ikke en række af singulære værker, man kan gå og betragte. Her er værker, objekter og naturmaterialer sidestillet i en installering, der tilsammen danner et udtryk i samspil med rammerne, som jo helt konkret her er, træværk, blikplader og betongulv,« fortæller Mathias Kokholm.

Et frirum

Det er netop en nytænkende tilgang til udstillingsrummet, der blandt andet har været med til at sætte Ebeltoft Kunsthal på Danmarkskortet for kendere af samtidskunst.

Laa Porsager udstiller en svane i Ebeltoft Kunsthal som en såkaldt 'readymade'. Pressefoto

»Kunst har et behov for bevægelsesfrihed, og kunsthallen her er et frirum. Her tør vi lave noget i nogle anderledes rammer og været tilpas stædige til at ville lave noget, som er lidt krævende. Vi udfordrer folks forventninger til, hvad kunst er. Både lokale og turister, men også den mere etablerede kunstscenes forventninger. Der er jo også normer dér for, hvordan man skal gøre tingene, og når man så får en præmiering af fagfæller, som vi jo har fået, så betyder det selvfølgelig utroligt meget.«

.

Netop nu, og hele sommeren, kan udstillingen VÆSEN [CRITTER] opleves i Ebeltoft Kunsthal. Den består blandt andet af en samling nye og gamle værker af Lea Porsager. STACKED WAVE OF MUSSELS (2022) er en stor mængde blåmuslingeskaller, hvis ’vigorøse lugt blandes med intens duft af myrra.’

I forlængelse af muslingebunken hænger en serie med otte ikontavler og otte ravtavler, men det allermest karakteristiske for udstillingen er nok den monstrøse svane-vandcykel. Et såkaldt ’readymade’, som i kunstterminologien beskriver det at tage en genstand ind i en udstilling, som man kender fra en helt anden sammenhæng, og derfor får en helt anden betydning, når den placeres i en kontekst af kunst. Den forvandler sig fra en brugsgenstand til et symbol. Svanen har Porsager tidligere præsenteret i en udstilling på Statens Museum for Kunst.

I beskrivelsen af udstillingen står:

’Porsagers sammentrækning af forskellige værker, med referencer til ormehuller, ornitologiske våde drømme, som putter sig i afrundede skaller, kosmos, utilgængelig hypotetiske broer, knytter sig alle til hendes optagethed af energi og masse. Udstillingens medfølgende stanniol tekst-værker er meditationer herover.’.

På listen over udstillere står også Glenn Christian. Hans bidrag er bogen LIVV vågner op med komet i nakken (2022), som forsøger at fremvise små glimt af et dyr i krise, der karikeret slentrer rundt i et istidslignende landskab.

To år mere

Billedkunstrådet i Syddjurs Kommune står bag satsningen på en platform for den professionelle, udøvende kunst på havnen i Ebeltoft. Hallen drives af den frivillige forening Ebeltoft Kunsthal, som har ansat Mathias Kokholm og den støttes af Statens Kunstfond og Ebeltoft i Udvikling ved Syddjurs Kommune.

For nogle år siden købte Syddjurs Kommune hele STARK-området, og det står egentlig, som ’Det Gamle Posthus’ også gør det, på budgettet til nedrivning. Det ser dog ikke ud til, at maskinerne rykker ind lige foreløbigt, så imens fylder Mathias Kokholm stedet med banebrydende indtryk og udtryk af kunstnerisk karakter.

Målet har fra starten været at drive en udstillingsplatform med et ambitiøst program for samtidskunst forankret lokalt forskellige steder i kommunen.

Det nuværende projekt udløber ved årets udgang, men 39-årige leder og kurator Mathias Kokholm går efter at udvide med endnu to år.

»Vi kan selvfølgelig ikke blive ved at udstille i de her rammer, men jeg arbejder alligevel lige nu på at lave et nyt to-årigt program, som dels skal være her, men også ude i kommunen. Det vil jeg gerne afprøve, fordi Kunsthallen jo ikke skal bo her permanent. Lige nu er der så mange institutioner i oplevelsesindustrien, der kæmper om folks opmærksomhed, og der er det at være bundet til mursten og en fysisk lokation ikke nødvendigvis en fordel. Det kan være, at fremtidens kunsthal i sit virke skal være nomadisk, eller måske en blanding. Jeg ved det ikke endnu, men det er det, vi vil bruge de næste par år på at undersøge.«

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.