Jesper Yde Knudsen. Foto: Syddjurs Kommune

Jesper Yde Knudsen. Foto: Syddjurs Kommune

Debat: Handicapsager - Wistofts argumenter klinger hult

Af Jesper Yde Knudsen, medlem af Syddjurs Byråd for Enhedslisten:

"Man skal holde tungen lige i munden, når man diskuterer kvaliteten af sagsbehandlingen på handicapområdet. Der er mange tal, og de kan let blive misbrugt. Jeg vil give min vurdering og holde mig til børnehandicapsagerne, men argumenterne er de samme for de voksne handicappede.

Som Adresseavisen rigtigt skrev, lavede Syddjurs Kommune 330 afgørelser på området i 2019 , heraf blev de 27 indklaget til Ankestyrelsen af borgeren. Af de 27 blev 14 omgjort af Ankestyrelsen, i 4 af dem blev kommunens afgørelse direkte ændret og de sidste 10 blev hjemsendt til yderligere behandling i kommunen.

Læs mere: Debat: Vi har allerede 3.400 borgerrådgivere i Syddjurs kommune

Når man skal fortolke de tal, mener jeg, at der er to grøfter, man kan falde i.

Læs mere: Debat: Vi har brug for en borgerrådgiver

Den første er, at man, som Grethe Møgelvang, bruger omgørelsesprocenten på 52 procent (14 ud af 27) af klagesagerne til at sige at så er der fejl (store og små) i 52 procent af alle sager.

Læs mere: KOMMENTAR: Borgerrådgiver er en dom over Syddjurs Kommune

Problemet er at de 27 sager jo ikke er en tilfældig stikprøve af de 330 sager, men netop de sager, hvor borgeren har valgt at klage, og hvor man må forvente en større andel af fejl end i alle sagerne.

Den anden grøft er den argumentation, jeg hører fra Claus Wistoft og Kirstine Bille, at når der kun er 4 sager, der direkte er ændret af Ankestyrelsen, så er problemet jo ikke så stort, for der er jo kun ændret i lidt over en en procent (4 ud af 330) af afgørelserne.

Læs mere: Kunsten at sælge elastik i metermål

Den argumentation er problematisk af flere grunde.

For det første kan der sagtens blive ændret i afgørelsen ved de 10 sager, der blev hjemsendt til yderligere behandling (og det blev der i flere af sagerne), og de 10 hjemsendte sager er jo også udtryk for fejl (store og små) i sagsbehandlingen

For det andet kan man ikke gå ud fra, at der ikke er sket fejl i de 303 sager der ikke blev klaget over.

Forældre til handicappede børn er en af de hårdest pressede gruppe af borgere i Syddjurs og der kan sagtens være tilfælde, hvor man simpelthen ikke har ressourcerne til at klage over en afgørelse, selv om man finder den urimelig.

Min vurdering er, at vi af den samlede mængde afgørelser ligger langt under 52 procent med fejl i, men også at vi ligger markant over en procent.

Jeg er klar over, at det er en meget kompliceret lovgivning, og at vi selvfølgelig ikke kan forvente en fejlfri sagsbehandling.

Men vi skal samtidigt huske, at det her drejer sig om nogle af de mest udsatte borgere i vores kommune. Derfor er det vigtigt, at vi gør os ekstra umage med sagsbehandlingen og dialogen med borgerne.

Heldigvis har forvaltningen taget sagen langt mere alvorlig end Kirstine Bille og Claus Wistoft og indledt et samarbejde med Socialstyrelsens Taskforce for at styrke sagsbehandlingen i Syddjurs Kommune. Det er et virkeligt godt initiativ.

En borgerrådgiver vil efter min mening også kunne være med til at forbedre sagsbehandlingskvaliteten og dialogen med borgerne.

Claus Wistoft kalder kritik af omgørelsesprocenterne for en urimelig kritik af medarbejderne.

Jeg er valgt ind i byrådet for at repræsentere borgerne, specielt de udsatte borgere, der ikke selv har mange ressourcer, og når jeg stiller høje krav til sagsbehandlingen, er det for at sikre, at de får en ordentlig og fair behandling.

Jeg er meget stolt over de mange fantastiske medarbejdere, vi har i Syddjurs Kommune, jeg kalder dem velfærdens helte, men vi politikere har et ansvar for at give dem nogle gode arbejdsforhold.

Jeg vil stille høje krav til medarbejderne, men samtidig vil jeg sikre, at medarbejderne har ressourcer og f.eks. kollegaer nok til at indfri de høje krav, jeg stiller på borgernes vegne.

Claus Wistoft har nægtet tillægsbevillinger til f.eks. Familieområdet, når det på grund af mange alvorlige sager har haft svært ved at få budgettet til at hænge sammen. Manglende ressourcer presser medarbejderne og giver flere fejl, derfor synes jeg at det klinger hult, når han i denne sammenhæng affærdiger kritikken ved at udtrykke tillid til medarbejderne.

Det er min opfattelse, at ordentlige arbejdsforhold for medarbejderne og et stort fokus på tidlig indsats, dialog med borgerne og en god sagsbehandlingskvalitet både vil være til gavn for borgerne og samtidig hjælpe på økonomien i Syddjurs Kommune.

Derfor vil jeg fortsat være kritisk og stille høje krav af hensyn til både de handicappede børn, deres familier og vores dygtige medarbejdere i kommunen."

Publiceret 27 February 2021 15:30