Arkivfoto

Arkivfoto Johnny Wichmann

Debat: Udvikling eller Afvikling - fremtidens Ebeltoft

Af Finn Krüger-Johnsen, Overgade 43 D, 8400 Ebeltoft - medlem af Styregruppen for Daglig Sejlads Ebeltoft-Odden:

"En række byrådsmedlemmer ser med bekymring på det faldende antal elever i Ebeltoft skole med henvisning til den senest tilgængelige statistik publiceret i Ebeltoft Folketidende og Adresseavisen 17. februar i år.

Nu er det vist sådan, at statistikker altid skal læses med en vis ydmyghed, og derfor kan det være vanskeligt helt at gennemskue, hvad opgørelsen over det seneste børnetal i Ebeltoft Skole egentlig fortæller, andet end at det tilsyneladende er for nedadgående. Tilbage i 2017 viste en befolkningsprognose ligeledes en svag reduktion i det samlede antal indbyggere i Ebeltoft fra dengang 8.600 til 7.640 personer henne i 2027. En udviklingstendens der meget gerne skulle bremses i tide, så et scenarie med en hurtigt voksende gruppe af seniorer ikke yderligere vil bidrage til helt at overskygge antallet af familier med børn og unge, som vi så gerne ser fylde godt op i bybilledet.

Ovennævnte prognose er selvfølgelig fra en tid før Grobund og ikke mindst Maltfabrikken var en realitet, men med al respekt for disse fremragende initiativer og en forventet vækst i antallet af fortrinsvis unge mennesker i iværksættersegmentet med tilhørende bosætning, så ændrer det desværre ikke ved den omstændighed at de ”tunge” erhverv, der også er med til at skabe arbejdspladser og skattegrundlag, endnu ikke har fundet vejen til Ebeltoft og omegn. Den manglede infrastruktur og den omstændighed, at Ebeltoft er en ikke uvæsentlig del af Nationalpark Mols Bjerge, kan godt være en del af forklaringen på, at det er mindre attraktivt for større erhvervsdrivende kræfter at etableres sig i et område, der i øvrigt må betegnes som et særdeles smukt appendiks til Djursland, men altså ikke længere opretholder en status som et knudepunkt i landsdelen.

Læs mere: Udvalgsformand om faldende børnetal: Heldigvis positive tendenser i Ebeltoft

Der er dog mindst et par stykker i byrådet, der ikke deler opfattelse af, at Ebeltoft er på vej til at ende op som en ren ferieby, og det er udvalgsformand Kirstine Bille (SF), der aner et vendepunkt i udviklingen til det positive med et stigende antal tilflyttende børnefamilier, og så Tommy Bøgehøj (C) der med sit personlige indlæg fra 24. februar synes at gøre alle vore bekymringer til skamme, med en opfordring til at smide tudekiksene væk.

Debat: Væk med tudekiksene - Ebeltoft er ikke kun for seniorsegmentet

Læs mere: Børnetallet falder i Ebeltoft

Det er altid dejligt, når nogen ser muligheder og ikke hænger fast i begrænsninger. Tommy Bøgehøj demonstrerer en superoptimisme, der begrundes i de mange positive tegn på, at tingene nok skal udvikle sig til det bedre, og at statistikkerne ikke nødvendigvis afspejler virkeligheden. Og vist er der da også synlige ændringer på vej, men er den lovpriste fremgang, vi bliver delagtiggjort i, nu ikke for en stor del igen netop knyttet til turismen og oplevelseskulturen, hvor der lægges ekstra kræfter i at forstærke indsatsen for at fastholde og udbygge Ebeltofts unikke position som en af rigets skønneste byer enten at bo i eller aflægge et besøg af kortere eller længere varighed. Turismen bugner under normale omstændigheder helt fantastisk i sommerhalvåret, og med de nuværende rejserestriktioner er der meget, der tyder på, at antallet af feriegæster vil slå alle rekorder i de kommende måneder. Så øget effektivitet inden for servicefagene er en helt rigtig satsning - og vel også en slags ”industri”.

Læs mere: Rosmus Skole piver ikke

Tommy Bøgehøjs indlæg kan man godt blive klog af, - ligesom hans informative nytårsbrev i øvrigt, men det undrer mig, at han som erhvervs- og produktionsmand slet ikke synes optaget af at få færgefarten på Ebeltoft genoplivet særligt med argumentet om, at dette vil ”splitte” byen trafikalt og dermed indirekte stride mod de intentioner for en sammenhængende by - og havnefront, som arbejdsgrupperne under ”Ebeltoft i Udvikling ” så fornemt har afleveret rigtigt gode forslag til. Al snak om at få noget regelmæssig færgetrafik tilbage, selv i beskedent omfang, må man på Bøgehøj forstå er romantik og nostalgisk tænkning.

Læs mere: Politikere: Ebeltoft skal være sin egen for at tiltrække børnefamilier

Når forslagene til en forskønnelse af by og havneområder forhåbentlig inden for en overskuelig tid er implementeret, vil det i min optik alt andet lige primært være til vederkvægelse for dem, der allerede er her og samtidigt medvirke til yderligere at tiltrække et publikum i behørig feriestemning, men der kommer nok ikke en eneste større industrivirksomhed eller et liberalt erhvervstiltag ud af det - synergieffekt nok så meget! Og det behøver vi naturligvis heller ikke at bekymre os så meget om, for så er der måske bare tale om en Omvikling – en tilstand mellem Udvikling og Afvikling. Man forstærker, udbygger og forskønner det, der ligger lige for, og det kan man jo fint kalde både visionært og fremsynet, men de ”tunge” drenge kommer ikke til byen af den grund.

Læs mere: Folkeskoler: Rosmus Skole overstiger forventningerne

Ebeltoft har alt; en sublim beliggenhed, en velholdt og pittoresk bymidte, vidunderlige landskabelige kvaliteter lige uden for hoveddøren med Mols Bjerge som en prægtig kulisse. Vi mangler bare en bedre og mere stabil transportkorridor mellem Ebeltoft og hovedstadsområdet baseret på erhvervslivets behov og en bedre hensyntagen til almindelige samfundsrelaterede funktioner.

Læs mere: Skoledistrikter: Fortsat markant forskel mellem tilgang og afgang til kommunens ti folkeskoler

Det er nu snart fire år siden, at en selvbestaltet Styregruppe for daglig sejlads på Ebeltoft – Odden og retur blev dannet med støtte fra politisk side og en overvældende opbakning fra lokalsamfundet. Trækket har været langt og sejt, men glædeligt nok er der opnået mange positive resultater undervejs. Styregruppen fik allerede tidligt i forløbet uvurderlig hjælp fra folketingspolitikerne Kim Christiansen, Britt Bager og ikke mindst vor egen Leif Lahn, som bevirkede, at vi fik adgang til indholdet af ellers vanskeligt tilgængelige rapporter om færgedrift på Kattegat i almindelighed og havneanløb på Odden i særdeleshed. Fra lokalpolitisk side har borgmester Ole Bollesen ved flere lejligheder haft drøftelser med alternative aktører om at besejle Ebeltoft, efter at den siddende transportminister tilbage i 2019 har gjort det helt klart, at der ikke er noget, der forhindrer et konkurrerende rederi i at anløbe Odden Havn på kommerciel basis.

Coronaen har desværre været en medvirkende årsag til, at Styregruppens arbejde i øjeblikket kører på vågeblus, men mulighederne for at skabe interesse for ny besejling af Ebeltoft - Odden er absolut ikke udtømte. Derfor er det også med store forventninger vi imødeser et fremtidigt samarbejde med Business Djursland, der har det nødvendige potentiale til at løfte færgeproblematikken op på et regionalt plan.

Århus har i de senest år lidt af et voldsomt vokseværk og en kolossal befolkningstilvækst, men udbygning af infrastrukturen er ikke fulgt med i samme tempo. Derfor fremsatte rådmand Bünyamin Simseks fra Århus Byråd tilbage i september 2019 et forslag i milliard-klassen til anvendelse over en årrække på trafikområdet for at være på forkant med udviklingen og få opgraderet vejnettet i og omkring Århus og dermed undgå det totale trafikale kollaps indenfor de næste 10 - 15 år. Allerede nu har Molslinjen kapacitet til at ekspedere op imod 400 biler i timen til og fra den nyetablerede terminal yderst på containerhalvøen, hvilket naturligvis bidrager til en ekstra belastning af bymiljøet, men Havnevæsenet kan formodentlig skovle penge ind ved hvert eneste anløb,- og det bliver til mange kroner i løbet af et døgn.

Afslutningsvis og helt for egen regning kan jeg godt forestille mig en situation, hvor Molslinien stille og roligt lader en ikke uvæsentlig del af sine afgange vende tilbage til udgangspunktet, - og så igen med fuld ret kan bære sit originale navn, - når trafikforholdene i og omkring Århus fremadrettet vil vise sig så besværlige og tidskrævende, at mange hellere ” orker FYN ” end at sidde fast i en færgekø. Ebeltoft er et oplagt alternativ i den sammenhæng, så det haster gevaldigt med at få opgraderet Rute 21 over Djursland og få den længe ventede omfartsvej etableret, så vi er på forkant med udviklingen, - det er der fremtid i.

Publiceret 05 March 2021 15:45