Debat:

Flere overvejelser skal indgå i planlægning af den nye motorvej

Carl Regli Tinghøjvej 9 Handrup, 8400 Ebeltoft

debat Når den kommende motorvej fra Århus til Grenå skal planlægges bør følgende overvejelser indgå.

For at motorvejen til Grenå ikke kommer til at krydse Letbanen til Grenå kommer den formodentlig til at gå syd om/for Tirstrup med en afstikker ind til Tirstrup og en mulighed for at komme på den nuværende vej til Balle. Det er nok det bedste at anlægge en rundkørsel der. Én-to km. øst for Tirstrup ad den nuværende vej til Balle opretter man en afkørsel - til højre - ud til Glatved skærveværk/kalkværk. Det drejer sig om en strækning på under otte km. der skal ny anlægges. Her anlægges en færgehavn, med sejlads til Odden som mål. Afstanden til Sjælland-Odde er én-to km. længere, end afstanden fra færgelejet i Ebeltoft til Odden.

Langs enhver ny motorvej kommer der næsten altid virksomheder til, så der kan blive god brug for at komme til Sjælland uden at køre ned over Storebæltsbroen for at komme til Sjælland. For mig at se er det en oplagt mulighed, nu da der kommer en motorvej fra Århus til Grenå. Der anlægges to måske flere rundkørsler på motorvejen. En ved lufthavnen med afkørsel til lufthavnen og en afkørsel til Ebeltoft. og én lige syd for Tirstrup.

Det bør være den slags rundkørsler man finde på motorvejen fra Kolding til Esbjerg - lige før man kommer til Esbjerg havn. De er anlagt, så der også kan komme meget lange køretøjer - indrettet til transport af vindmøllevinger - forbi. Der er flere spor i selve rundkørslen.

Publiceret 16 March 2021 06:00