Carl Otto Christiansen forventer mange underskrifter fra borgere, der er utilfredse med placeringen af Borgerservice i Ebeltoft.

Carl Otto Christiansen forventer mange underskrifter fra borgere, der er utilfredse med placeringen af Borgerservice i Ebeltoft.

S-formand:

“Jeg køber ikke byrådsflertallets argumenter”

Carl Otto Christiansen, Hornslet, mener, at politikerne taler med to tunger i sagen om Borgerservice

Af
Af Lars Norman Thomsen

Der er mange gode grunde til, mener Carl Otto Christiansen, formand for Socialdemokratiet Syddjurs Vest, at umage par som partiforeningerne Venstre i Rosenholm og Socialdemokraterne i Syddjurs Vest, samler underskrifter ind fra borgere, der er utilfredse med byrådsflertallets beslutning om at samle Syddjurs Borgerservice på rådhuset i Ebeltoft.
"Vi har fået mange henvendelser fra medlemmer og borgere, der spørger, om det nu kan være rigtigt, at de ikke kan komme på Borgerservice i Hornslet og Rønde," siger Carl Otto Christiansen, der vedgår, at det virker som om, at de to partiforeninger er mere end en postgang for sent ude i betragtning af, at beslutningen har været kendt længe.
"Det kan sagtens se sådan ud, men for Socialdemokratiets vedkommende har vi da i byrådet forsøgt at bløde beslutningen op, desværre uden held. Derfor laver vi nu en underskriftsindsamling, så politikerne kan få et vink om, hvor stor modstanden er i denne ende af kommunen."

Hænger ikke sammen

Carl Otto Christiansen peger især på to ting ved beslutningen om at samle Borgerservice i Ebeltoft, som efter hans opfattelse slet ikke holder vand.
"Man nedlægger Borgerservice i Rønde og Hornslet med den begrundelse, at der ikke længere er behov for fysiske lokaler, fordi hovedparten af borgerne nu er digitale. Så vil jeg gerne vide, hvorfor man bruger mange penge på at indrette forkromede lokaler til Borgerservice på rådhuset i Ebeltoft, når der ikke er behov for fysiske lokaler," spørger Carl Otto Christiansen.
"Det undrer mig også, at man bliver ved med at påstå, at når nu borgerne er digitale, kontakter de kommunen via nettet, men hvorfor er det så, at kommunens sagsbehandlere ikke kan kommunikere indbyrdes over nettet, selv om de sad på et kontor i Rønde eller Hornslet. Når borgerne skal være digitale, må man da kunne forlange, at kommunens medarbejdere er det samme i deres indbyrdes kommunikation og ikke nødvendigvis behøves at sidde dør om dør."

Koster ikke kassen

Carl Otto Christiansen appellerer ikke til, at der skal laves store forkromede løsninger i hverken Rønde eller Hornslet.
"Lige nu kan borgerne gå på biblioteket og henvende sig hos en bibliotekar, der så enten kan hjælpe dem eller stille dem videre til en kommunal sagsbehandler, men det holder jo ikke," siger S-formanden.
"En bibliotekar er ikke kommunal sagsbehandler, og en kommunal sagsbehandler er ikke bibliotekar. Byrådet kunne beslutte at sende kommunale sagsbehandlere ud på bibliotekerne nogle dage om ugen. Mere skulle der sådan set ikke til for at gøre de borgere, der med rette er utrygge ved det her, tilfredse."
Carl Otto Christiansen savner generelt langt større politisk forståelse for konsekvenserne af beslutningen om at centralisere Borgerservice i Ebeltoft.
"Man øger afstanden mellem borgerne og kommunen. Det gælder selvfølgelig både den fysiske afstand og - især - den mentale afstand mellem kommunen og en stor del af dens borgere. Det går ud over Syddjurs Kommunes sammenhængskraft, som i forvejen er skrøbelig."

  • Underskriftsindsamlingen på nettet foregår på www.skrivunder.net/borgerservice

Publiceret 18 February 2015 18:42