Bæredygtighed og genanvendelse er begreber, der vinder mere og mere indpas i vores måde at tænke på. Også for Jørgen Hansen (tv) og Jens Peter Mølgaard og de øvrige medlemmer af Foreningen Deleklub Feldballe. Foto: Janni K. Nielsen

Bæredygtighed og genanvendelse er begreber, der vinder mere og mere indpas i vores måde at tænke på. Også for Jørgen Hansen (tv) og Jens Peter Mølgaard og de øvrige medlemmer af Foreningen Deleklub Feldballe. Foto: Janni K. Nielsen

Delebiler:

Feldballe får et tredje medlem i delebilsfamilien

Det seneste halve år er delebilsordningen i Feldballe gået fra en beholdning på en enkelt til tre delebiler, og de bruges flittigt af flere borgere i byen

Af
Af Janni K. Nielsen

?Konceptet med at dele biler vinder frem i Feldballe. Foreningen Deleklub Feldballe fik den første delebil på en prøveordning for et halvt år siden, og det viste sig at fungere godt i den lille landsby på omkring 500 mennesker.

“Idéen startede oprindeligt på Friland, hvor vi gerne ville deles om tingene og skære ned på udgifterne,” fortæller Jens Peter Mølgaard, der har været med til at lave foreningen Deleklub Feldballe og selv er bosiddende på Friland.

Hurtigt stod det dog klart, at konceptet skulle gælde hele Feldballe, og foreningen blev grundlagt og bevilliget 35.000 kroner via “Gentænk Landsbyen”, en del af Aarhus som Europæisk Kulturhovedstad under titlen “Let's rethink”.

Muligt i en landsby

De seneste femten år er delebilsordninger vokset især i de større byer, og i 2006 fik København sine første parkeringspladser kun til delebiler, og det samme gjorde Aarhus i 2013. Antallet af delebiler i hele landet er på omkring 500, dertil kommer et stigende antal bybiler, som er delebiler, der ikke skal afleveres samme sted, som de blev hentet - ligesom bycykler.

“Folk sagde, at det ikke kunne lade sig gøre i en landsby,” siger Jørgen Hansen, der også er aktiv i deleklubben og bosiddende på Friland. Den påstand har han og resten af Deleklubbens medlemmer efterhånden modbevist.

“Vi er nu oppe på tre delebiler, og på længere sigt skal vi også dele trailere, grill, haveredskaber og alle de ting, man ikke bruger så tit,” forklarer Jens Peter Mølgaard. Om de lokale Feldballe borgere vil dele andet end biler, er endnu ikke afprøvet, men delebilerne er flere af byens borgere blevet rigtig glade for.

“Vi får dagligt nye henvendelser, og derfor har vi været nødt til at udvide med nummer tre. Folk skal ikke gå forgæves for ofte, for så fungerer konceptet ikke,” siger Jens Peter Mølgaard.

Så billigt som bussen

Bilerne skal finansieres delvist af reklamer, og foreningen skal i gang med at finde lokale, der gerne vil reklamere på bilerne.

“Det kan være Friskolen, kirken eller lokale forretningsfolk, der kan se en fordel i det. Dem skal vi ud og have fat i og lavet aftaler med,” siger Jens Peter Mølgaard.

“Fremover vil vi også gerne lave en ordning, hvor man kan samle andre op og køre sammen i delebilerne, eller tage ting med for hinanden,” tilføjer Jørgen Hansen.

Det koster 2,5 kroner pr. kilometer inklusiv brændstof og forsikring at køre i delebilerne.

“En del af konceptet er jo også, at det skal være ligeså billigt som at tage bussen,” forklarer Jens Peter Mølgaard.

Elbiler og elcykler på ve

Oprindeligt var tanken, at det skulle være elbiler eller hybridbiler, men det var i første omgang ikke muligt. Foreningen vil dog gå efter de helt eller delvist elektriske biler i fremtiden.

Det er firmaet Byens Bil, der står for det administrative og har leveret bilerne til foreningen.

“Byens Bil vil gerne være med til at se på elbiler for fremtiden. Det kræver selvfølgelig nogle ladestandere, men de vil kunne bruges af alle, når de bliver sat op,” forklarer Jørgen Hansen.

Foreningen vil blandt andet søge midler til dette hos NRGi i foråret, hvor de også vil se nærmere på mulighederne for el-cykler.

“CO2-udledningen skal nedbringes. I snit bruger vi kun vores biler i en time i døgnet, og derfor har vi slet ikke brug for at have en bil hele tiden. På de kortere ture kan vi også sagtens bruge el-cykler, og dem vil vi meget gerne have fat i,” siger Jørgen Hansen.

Deleklub Feldballe håber desuden på at kunne inspirere andre med deres delevenlige tiltag.

“Drømmen er, at vi får gang i nabolandsbyerne også, så vi kan have en bil stående i Bjødstrup, Kolind eller Rønde. Jo flere steder, vi er, jo mere fleksibelt bliver det,” siger Jens Peter Mølgaard.

  • Der betales et årsabonnement
  • Delebilen bookes via en hjemmeside 
  • Er bilen ikke hjemme, kan man se det på hjemmesiden
  • Mail med bekræftelse og en kode til nøgleboksen sendes ud
  • Bilen afhentes, bruges og returneres 
  • Firmaet Byens Bil står for administrationen

Publiceret 29 January 2017 18:19