Ebeltoft:

Udstilling i Tinghuset med en af egnens store kunstnere

Ebeltoft Kunstforening fylder Tingsalene med værker af maleren Aage Fredslund Andersen fra Nøset

Af
Af Martin Schultz

Der bliver vist værker af en anerkendt kunstner og samtidig fortalt lokalhistorie, når Ebeltoft Kunstforening lørdag 25. februar i Tinghuset ferniserer en udstilling med værker af maleren og fotografen Aage Fredslund Andersen.
Tingsalene på kultur- og udstillingshusets første sal bliver fyldt med malerier og akvareller af den kendte kunstner, som i over 30 år boede på Nøset, som Strandgaarden på hjørnet af Røndevej og Kystvejen ved Egsmark Strand bliver kaldt.
Værkerne på udstillingen er udvalgt blandt en samling på mere end 100 værker, som Ebeltoft Kunstforening er på vej til at overtage ansvaret for.
”En fond har hidtil taget sig af samlingen af de værker, som ikke er i privat eje. Men fonden har overlevet sig selv og er ved at blive nedlagt,” siger formand for Ebeltoft Kunstforening, Poul-Erik Kodal.
Et udvalg af Aage Fredslund Andersens værker var gennem mange år tilgængeligt for publikum i det kulturelle mødested Kulturkælderen under det tidligere Ebeltoft Bibliotek. Men værkerne flyttede med ud på det nye rådhus, da Syddjurs Kommune blev dannet i 2007. Her blev de spredt ud i huset og havde ikke den samme kunstneriske gennemslagskraft som i ophængningen i Kulturkælderen. Derfor er de nu blevet overladt i Ebeltoft Kunstforenings varetægt.
”Vores håb er, at et kunstmuseum, for eksempel i Randers, vil vise sig interesseret i at overtage samlingen,” siger Poul-Erik Kodal.

Aage Fredslund Andersen på vej ned i sit atelier på Strandgaarden ca. 1970. Foto: Børge Venge

Aage Fredslund Andersen på vej ned i sit atelier på Strandgaarden ca. 1970. Foto: Børge Venge

Et kendt kaffested

Aage Fredslund Andersen var oprindelig århusianer, men flyttede til Strandgaarden med gedehuset Nøset i 1940. Her lavede han sin kunst, drev landbrug og fiskede, og ikke mindst drev han om sommeren det kendte traktørsted sammen med sin kone Grethe.
Mange ældre borgere kan huske Nøset som det kaffested, man dengang i privatbilismens opgangstid i 60'erne kørte søndagstur til.
”Alle, der har været der, kan huske det. Det var et ganske særligt sted med kaffehygge uden for på gårdspladsen eller inden for i gedehuset med sand på gulvet, hvor spillemanden Peter Baltzer gik rundt mellem bordene og spillede på sin violin,” fortæller Inger Lundbergh, der som ung lærte Aage og Grethe Fredslund Andersen at kende og i dag som bestyrelsesmedlem i Ebeltoft Kunstforening er med til at kuratere den kommende udstilling i Tingsalene.
"Hele gården blev en slags popkunst før popkunsten med en forvirrende blanding af hjemstavnsmuseum, gøgl, fotografier og malerier," kalder forfatteren Lars Morell Nøset i sin bog ”200 års kunst i Aarhus”.
Aage Fredslund Andersen døde i 1976, og Grethe blev boende på Nøset til midt i 80'erne, hvor hun solgte stedet til den kendte Ebeltoftborger, revisor Bent Fredberg, som havde en særlig forkærlighed for gården, men aldrig kom til at bo der. I dag står Nøset totalt gennemrenoveret af en ny ejer.
Grethe Fredslund Andersen døde i 1997, og det var hendes ønske, at en fond skulle tage sig af værkerne i familiens besiddelse.

Mødested for kunstnere

Aage Fredslund Andersen begyndte at male som ganske ung, men var en urolig sjæl og rejste meget og prøvede forskellige ting, inden han i 1933 slog sig ned i Aarhus og uddannede sig til fotograf. Han trådte i karakter som socialt engageret fotograf og blev en anerkendt pressefotograf, men blev mere optaget af maleriet, ikke mindst efter mødet med Olivia Holm-Møller ved Grenaa.
Som maler var han inspireret af surrealismen, men han fandt sin helt eget udtryksform, hvor det stemningsfyldte poetiske blandede sig med dæmonisk paniske udtryk, tilsat satire og humor i en spontan og fabulerende form. Han var meget optaget af naturen og hentede sin inspiration i den natur og det liv, der blev levet omkring Strandgaarden.
”Aage Fredslund Andersen var en speciel mand. Han var en spændende ener. Han var en selskabelig mand, men meget svær at sætte i en bås. Tit ville han slet ikke sælge sine malerier, når han blev spurgt,” fortæller Inger Lundbergh.
Nøset var ikke blot et kendt og elsket traktørsted, men gården rummede også Aage Fredslund Andersens atelier. Her arbejdede han med sine billeder især i vinterhalvåret, og Nøset var også mødested for mange kunstnere, som kom for at besøge Aage og hans kone Grethe, som var kendt for altid at ryge cigarer og lave en lækker kringle til kaffen på traktørstedet. Blandt vennerne af huset var kunstnere som Richard Mortensen, Jens Søndergaard, Mogens Zieler, Erik Heide og Olivia Holm-Møller.

Aage Fredslund Andersen. Kulturdelegationen. 123 x 123 cm. Malet ca. 1963. Olie på masonit. Foto: Bjørn Helmer

Aage Fredslund Andersen. Kulturdelegationen. 123 x 123 cm. Malet ca. 1963. Olie på masonit. Foto: Bjørn Helmer

FAKTA

Aage Fredslund Andersen i Tinghuset

Udstilling i Tinghuset i Ebeltoft

25. februar – 12. marts

Fernisering lørdag 25. februar kl. 11.00

Udstillingen åbnes af revisor Bent Fredberg

Publiceret 21 February 2017 13:59