Det er hjemme i lejligheden, at stort set hele SpotASport er blevet til, når 32-årige Kamil Swiostek har okkuperet spisebordet til udvikling af den nye app.

Det er hjemme i lejligheden, at stort set hele SpotASport er blevet til, når 32-årige Kamil Swiostek har okkuperet spisebordet til udvikling af den nye app.

Irritation førte til nyt sportsfællesskab

Kamil Swiostek vil samle sports-entusiaster med ny app

mobil Det startede egentlig som en frustration. 32-årige Kamil Swiostek havde planlagt en dag med lidt hyggefodbold sammen med en gruppe kammerater, da en af vennerne måtte melde fra kort tid før, de skulle spille, og da det ikke lykkedes at støve en ny deltager op, måtte de aflyse. Selv om det kun var lidt hyggebold, så spirede en idé pludselig i hovedet på Kamil Swiostek. Der måtte være andre, der ofte oplevede noget lignende, så hvordan kunne man undgå en lignende situation fremover? “På Facebook er der selvfølgelig mange grupper, men ofte er de jo lukkede, så det kræver, at man kender nogle bestemte personer for at finde frem til en begivenhed eller nogen, der gerne vil eksempelvis spille lidt fodbold. Jeg kunne godt tænke mig noget, der ville gøre det overskueligt at finde eller dele en sportsbegivenhed i nærheden uanset niveau,” forklarer Kamil Swiostek. Og nærmest diametralt modsat fandt han inspiration i Just-Eat, hvor man kan søge på det, man er interesseret i inden for en given radius. Bare med sport. Således endte han med at udvikle appen SpotASport.

Forener sportsfolket

“Grundidéen er jo at forene folk, der gerne vil ud at dyrke noget sport. Man kan foreksempel forestille sig, at man er flyttet til en ny by, og man dyrker en lidt “skæv” sportsgren. Hvor finder man lige folk med samme interesse og kommer i kontakt med dem? SpotASport tager udgangspunkt i brugeren, og de sportsgrene, som han eller hun er interesseret i, så man kan søge i begivenheder og events, som andre opretter. Og det kunne jo for eksempel også være, hvis man lige står og mangler en mand til lidt fodbold,” uddyber Kamil Swiostek.

Sjovt og innovativt

Da idéen var født fik han gennem sin svigerfar kontakt til de to danske iværksættere Michael Schjerbeck Jensen og Jamal Hajjaj, der er bosat i Kina. Efter to års udvikling blev SpotASport endelig tilgængelig til download til mobilen. “Jeg synes, vi er lykkedes godt med at samle tingene ét sted, så det er overskueligt. Målet er jo som udgangspunkt, at det skal være en social app, der kan være med til at gøre folk mere aktive og dyrke sport sammen,” lyder det fra Kamil Swiostek, som i sporten ånd også arbejder med at indbygge et konkurrenceelement i appen, så brugere på tværs kan dyste om at samle point sammen ud fra deres aktiviteter. “Først og fremmest skal det være sjovt og innovativt, og det tror jeg på, det kan blive, hvis man kan lave nogle sociale konkurrencer med hinanden med sport som midtpunkt,” konstaterer iværksætteren. Lige nu foregår app-udviklingen da også på hobbyplan ved siden af fuldtidsarbejdet, men det betyder ikke, at der bliver lagt færre timer i det af den grund. Derfor har der også været behov for enorm forståelse på hjemmefronten med kæresten Tania og deres lille datter for at få tingene til at hænge sammen. “Støtten fra Tania og min svigerfar har været uvurderlig i de perioder, hvor jeg arbejdede 16 timer i døgnet. Ellers kunne det ikke lade sig gøre,” fastslår Kamil Swiostek, som er dermed har skabt fundamentet til at brede sin app ud til alle interesserede. SpotASport kan således downloades globalt, og det er da også de ambitioner bagmanden selv ser i appen. Det er selvfølgelig noget, jeg gerne vil leve af, og derfor vil jeg også gerne brede den ud. Men det er som et lille barn for mig, så jeg skal være helt sikker på, at det er de rigtige folk, der kommer indover, hvis nogen eksempelvis vil investere i det. Lige nu er det kun mig, og jeg går 110 procent ind i det,” Slutter Kamil Swiostek. Ud over kerneidéen at bringe private sportsinteresserede sammen, har Kamil Swiostek og hans partnere også åbnet for, at virksomheder kan lave deres egne events og gøre sig synlige over for potentielle kunder.

Publiceret 29 August 2017 11:30