Det er godt at høre udenlandske sprog i gadebilledet. En norsk familie på besøg på Djursland bruger cirka 810 kroner i døgnet. Pressebillede

Det er godt at høre udenlandske sprog i gadebilledet. En norsk familie på besøg på Djursland bruger cirka 810 kroner i døgnet. Pressebillede

Turisme:

Turister lægger to milliarder kroner på Djursland

Af
Af Søren Andersen

Vi skal glæde os over at høre, når der bliver talt norsk i Adelgade i Ebeltoft, tysk i Djurs Sommerland - og såmænd også dansk med en lidt fremmed accent på resten af Djursland.
Tilstrømningen af turister og turismens betydning på Djursland er væsentlig for området.
”Vi ser både en stigning i beskæftigede indenfor turisme og en øget omsætning som følge af turisternes aktiviteter på Djursland”, fortæller Flemming Rasmussen, turismedirektør Destination Djursland. Det kan blandt andet ses med en stigning i omsætningen på 3,6 procent svarende til 69 millioner kroner i perioden fra 2013 til 2015, således er den samlede omsætning i landsdelen opgjort til 1,997 milliarder kroner i 2015.
Antallet af personer, der arbejder indenfor turisme på Djursland, er i samme periode steget med 3,5 procent svarende 85 årsværk. Det samlede antal årsværk er opgjort til 2486, så det er et af de store erhverv lokalt.

Flere jobs i turismen

Et årsværk svarer til én fuldtidsansat i et år. Aktuelt er antallet af personer der arbejder indenfor turisme på Djursland større, idet der er flere sæson- og deltidsansatte.
Jobbene er fordelt på mange virksomheder og institutioner som for eksempel hoteller, campingpladser, feriehusbureauer, attraktioner, museer, naturcentre, og i butikker og restauranter i byerne og rundt i ferielandet.
Døgnforbruget for en norsk turist på en kystferiedestination som Djursland er i gennemsnit 820 kr. Tilsvarende har en tysk turist et døgnforbrug på 410 kr. Så vi skal altså glæde os dobbelt så meget over at høre norsk end tysk i gadebilledet - hvis man udelukkende ser på turismen med økonomiske briller.
”Med en samlet og koordineret indsats omkring markeds-føringen af Djursland overfor danske og udenlandske turister viser tallene at samarbejdet indenfor turismen betaler sig”, fortæller Flemming Rasmussen - ”det er meget positivt, at vi år efter år kan samle cirka 130 store og små turismevirksomheder på Djursland til en fælles markedsføringskampagne. I disse uger arbejder vi ihærdigt på at samle kræfterne omkring markedsføring til sæson 2018, og det tegner heldigvis godt .” allerede



Det lokker turister til Djursland:

Djursland har meget at byde på som kystferiedestination. 
Kort fortalt kan det udtrykkes på denne måde:
50 x 50 km kystferiedestination
250 km kystlinie med hvide sandstrande og smukke kystlandskaber
23 attraktioner, museer, oplevelsescentre
Nationalpark Mols Bjerge og Naturpark Randers Fjord
Charmerende købstæder og hyggelige byer 
En halv times kørsel til Aarhus

Publiceret 26 September 2017 11:30