Iana Salenko som den døende svane gav et massivt bifald. Det er blot få måneder siden den ukrainske ballerina fødte sit andet barn, og hun har trænet hårdt for at blive klar til Verdensballetten på Møllerup Gods. Foto: Gerda E. M. Christophersen

Iana Salenko som den døende svane gav et massivt bifald. Det er blot få måneder siden den ukrainske ballerina fødte sit andet barn, og hun har trænet hårdt for at blive klar til Verdensballetten på Møllerup Gods. Foto: Gerda E. M. Christophersen

Magi og finkulturel folkelighed da Verdensballetten kom til Møllerup

For ottende år i træk dansede Verdensballetten om kap med svalerne på Møllerup Gods

Af
Simon Carlson

Foto: Gerda E. M. Christophersen

Møllerup Jeg kan godt blive en anelse beklemt, når jeg befinder mig et sted, hvor jeg er omgivet af mange mænd, der bærer charmeklud. Egentlig synes jeg, det kan være enormt klædeligt, men jeg er ret overbevist om, at jeg ikke selv kan bære det overbevisende. En malplacering.

Det første jeg så, da jeg drejede om hjørnet ned til gårdspladsen på Møllerup Gods var to mænd i snak med hinanden med hver sit glas hvidvin i hånden og, ja, hver sin charmeklud om halsen. Jeg har ikke tidligere oplevet ballet live, så det var netop den første følelse, der ramte mig ved at indfinde mig til Verdensballetten i et par mørke jeans og opsmøgede skjorteærmer. En malplacering.

Lettelsen var derfor ret stor, da det næste, jeg stødte på, var en Syddjurs-politiker på vej ud fra pissoiret iført denim-shorts og en t-shirt.

Der er med andre ord ingen, der er malplacerede til Verdensballetten på Møllerup Gods. Det er folkelighed og finkultur, der langsomt hældes ned i godsets gule smeltedigel og former sig til en magisk aften.

Sol og kuldegysninger

Nu har jeg efterhånden afsløret, at jeg ikke kender ret meget til ballet. Til gengæld bilder jeg mig ind, at jeg snildt kan genkende noget smukt, når jeg ser eller hører det. Det er derfor, jeg ved siden af mine mest benyttede spillelister på Spotify, hvor hovedsageligt navne som Bowie, Radiohead og Nick Cave finder vej, også har en liste med klassisk musik. Her lægger jeg stykker af klassisk musik ind, når de giver genlyd hos mig, og efter aftenen på Møllerup Gods har 'Caro Nome' fra operaen 'Rigoletto' straks fundet vej til dette ædle selskab.

Verdensballetten er ligeså meget folkelighed, som det er finkultur. Hygge og magiske oplevelser går op i en højere enhed.

Verdensballetten er ligeså meget folkelighed, som det er finkultur. Hygge og magiske oplevelser går op i en højere enhed.

Verdensballetten er nemlig også udvalgte stykker fra operaens historie, og I guder, hvor var det smukt, da den danske sopran Dénise Beck fortolkede 'Caro Nome'. Selv om den nedadgående juli-sol var varm og venlig på dette tidspunkt, løb kuldegysningerne ned ad ryggen på mig.

Sammen om det smukke

Efterfølgende blev aftenen for mit vedkommende tidligt fuldendt, selv om den kun lige var begyndt, da den ukrainske ballerina Iana Salenko på scenen. Det var hendes første optræden, efter hun for få måneder siden fødte sit andet barn. Aftenens vært Jens-Christian Wandt kunne ovenikøbet fortælle, at Iana Salenko blot et par dage efter fødslen havde været tilbage i træningslokalet for at blive klar til denne aften.

I overværelse af Hendes Majestæt Dronningen dansede Iana Salenko "The Dying Swan", og for en ballet-usagkyndig var det fuldstændig fortryllende, at ballerinaen på den helt interimistiske scene, med det smukke gamle, gule gods som bagtæppe, sugede al opmærksomhed til sig, og imens hendes svanes liv langsomt ebbede ud i en dødskamp legede svalerne livligt tæt hen over hovederne på publikum og en salt dråbe vand samlede sig i min venstre øjenkrog.

Det var genkendelsen af noget smukt. Det tror jeg også, de ballet-kyndige inklusive Majestæten syntes. Sådan lød det i hvert fald på bifaldet og enkelte "bravo" op mod scenen, og det er i virkeligheden noget af det allersmukkeste, når der på den måde er enighed om, at man har overværet noget enestående. Uanset om man er iklædt charmeklud eller shorts.

Hendes Majestæt Dronning Margrethe overværede igen i år Verdensballetten på Møllerup Gods. Foto: Gerda E. M. Christophersen

Hendes Majestæt Dronning Margrethe overværede igen i år Verdensballetten på Møllerup Gods. Foto: Gerda E. M. Christophersen

Selv for den ballet-usagkyndige byder Verdensballetten på enormt imponerende oplevelser i de smukke omgivelser. Foto: Gerda E. M. Christophersen

Selv for den ballet-usagkyndige byder Verdensballetten på enormt imponerende oplevelser i de smukke omgivelser. Foto: Gerda E. M. Christophersen

Fakta

Verdensballetten på Møllerup Gods

Del 1

"Torna a Surriento" – ”Solen skinner det er sommer”, Sanger: Jens-Chr. Wandt, Musikere: Niklas Walentin & Alexander McKenzie

"Rhapsody": Pas de deux. Dansere: Yasmine Naghdi, Federico Bonelli, Musikere: Niklas Walentin & Alexander McKenzie

Rigoletto: “Caro nome” – Gildas arie. Sopran: Dénise Beck, Musiker: Alexander McKenzie

"The Dying Swan" - Danser: Iana Salenko, Musikere: Niklas Walentin & Alexander McKenzie

"Nocturne nr. 20, cis-mol" - Arrangement: Niklas Walentin & Alexander McKenzie

"Asphodel Meadows" Pas de deux - Dansere: Yuhui Choe & Nehemiah Kish

"Don Giovanni: “Non mi dir” – Donna Anna´s arie" - Sopran: Denise Beck, Musiker: Alexander McKenzie

"Ballet 101" - Danser: Xander Parish

2. del

"Le contes d’Hoffmann: Bacarole - Sangere: Denise Beck, Jens-Chr. Wandt, Musiker: Alexander McKenzie

"Le Corsaire: Pas de trois" - Dansere: Yuhui Choe, Nehemiah Kish & Xander Parish

"The Three" Danser:Marian Walter, Musikere: Niklas Walentin & Alexander McKenzie

"June Night" af Svend Asmussen - Musiker: Niklas Walentin

Chroma: Pas de deux: Dansere: Yasmine Naghdi & Federico Bonelli

"La Boheme “Quando m'en vo” – Musette´s valsearie" Sopran: Denise Beck, Musiker: Alexander McKenzie

"Raymonda": Pas de deux Petipa - Dansere: Iana Salenko & Marian Walter

Publiceret 15 July 2019 14:48