NTM-formand Kim Lykke Jensen (SF) hilste det velkommen, at man nu kan cykle fra Kolind til Allingåbro uden større kontakt med motoriserede køretøjer

NTM-formand Kim Lykke Jensen (SF) hilste det velkommen, at man nu kan cykle fra Kolind til Allingåbro uden større kontakt med motoriserede køretøjer

Kolind-Ryomgård: Ny cykelsti forener de gamle arvefjender

Lørdagens indvielse af cykelstien mellem Kolind og Ryomgård markerede også, at vejen til bedre mellemfolkelig forståelse de to byer imellem er blevet styrket

Af
Lars Norman Thomsen

KOLIND-RYOMGÅRD Alle kan vi fortælle historierne om det gamle had-kærlighedsforhold byerne Kolind og Ryomgård imellem.

Et forhold, som i den nyere historie slog ud i lys lue ved kommunesammenlægningerne i 1970, der reducerede antallet af kommuner fra 1098 til 277 og antallet af amter fra 25 til 14.

Indvielsesdagen startede i Kolind Midtpunkt, hvor den røde snor blev klippet til den ny cykelsti, som det sig hør og bør

Indvielsesdagen startede i Kolind Midtpunkt, hvor den røde snor blev klippet til den ny cykelsti, som det sig hør og bør

Midtdjurs blev et af resultaterne af reformen med Kolind og Ryomgård som de to 'storbyer' og med Nimtofte og Pindstrup som halehæng.

Kolind fik rådhuset, mens Midtdjurs fik kommunens første idrætshal.

Næstformand i NTM-udvalget, Jørgen Ivar Mikkelsen (i gult), hilste cykelstien velkommen og glædede sig over Syddjurs som cykelstiernes paradis - overvåget af formand for Ryomgård Distriktsråd, Kiring Olesen (i orange bukser). Alle fotos: Lars Norman Thomsen

Næstformand i NTM-udvalget, Jørgen Ivar Mikkelsen (i gult), hilste cykelstien velkommen og glædede sig over Syddjurs som cykelstiernes paradis - overvåget af formand for Ryomgård Distriktsråd, Kiring Olesen (i orange bukser). Alle fotos: Lars Norman Thomsen

Sådan fortsatte det i et væk i store og små doser frem til kommunalreformen i 2007, hvor Midtdjurs Kommune blev en del af Syddjurs Kommune, og Kolind og Ryomgård kom til en fælles erkendelse af, at samarbejde var nødvendigt, hvis politikerne skulle kigge til denne del af Syddjurs Kommune.

Tidligere provst Helge Qvist Frandsen, Marie Magdalene-Koed sogne, erfarede, da han kom til egnen i midten af 1970'erne, at forholdet Kolind og Ryomgård ikke var sådan at spøge med.

Han har ofte fortalt en sjov anekdote om, hvordan en borger ridsede situationen op for ham med rådhuset i Kolind og idrætshallen i Ryomgård.

Hvortil provsten bemærkede: "At man da kunne placere omklædningsrummene i Kolind" for at lade retfærdigheden ske fyldest.

En smuk tur

Lørdag var der dikteret borgfred Kolind og Ryomgård imellem, da den nye cykelsti mellem Kolind og Ryomgård med Koed som mellemstation blev indviet i det smukkeste efterårsvejr.

Mange borgere fra de to byer havde fundet cyklerne frem og tog turen fra Midtpunktet i Kolind over Kolind Bro videre til Koed og Korupskov for slutteligt at stoppe på Ryomgård Letbanestation.

Formand for Udvalget for natur, teknik og miljø, Kim Lykke Jensen (SF), ridsede Kolind-Ryomgård historien op i Kolind, hvor alle mæskede sig med kaffe og rundstykker.

Næstformand i samme udvalg, Jørgen Ivar Mikkelsen, der havde taget cyklen fra sin bopæl på Mols, glædede sig i Ryomgård over cykelstien og cykelstiernes fremkomst over alt i Syddjurs.

Ryomgård Distriktsråds formand Kirting Olesen gjorde det samme og bragte også lige dagens eneste politiske statement frem i lyset, da han nævnte nord-syd vejen omkring Nimtofte, hvor etape 1 forventes færdig til marts 2020. Herefter følger etape 2 til Ryomgård, etape tre til Thorsager og etape fire til Kors-lund.

"

Ryomgård Letbanestation begynder at tage form, kunne cyklister og fremmødte borgere konstatere ved selvsyn

Ryomgård Letbanestation begynder at tage form, kunne cyklister og fremmødte borgere konstatere ved selvsyn

Det ser vi frem til," lød det fra Kirting Olesen.

I forbindelse med VVM (Vurdering af Virkninger på Miljøet)-redegørelsen for etape 1 blev der lavet en række justeringer til byggeriet. Der blev tilføjet cykelsti langs hele 1. etape, og der vil også blive tilføjet cykelsti til etape to fra Margrethelundvej til Ryomgård.

Det er imidlertid meget sandsynligt, at planerne for de tre næste etaper skydes nogle år grundet Syddjurs Kommunes nuværende udfordringer med kassebeholdningen og de deraf følgende nødvendige beskæringer af tidsperspektivet i kommunens anlægsinvesteringer.

Publiceret 17 September 2019 13:30