Den daglige leder af Hos Molboerne fortæller nu sin version af voldssagen

Redaktionen har valgt at bringe et indlæg fra den daglige leder af Hos Molboerne, Poul Jørgen Rasmussen, som ikke tidligere har udtalt sig i forbindelse med den voldssag, som restaurantejeren nu er tiltalt for. Indlægget er skrevet af den daglige leder, og identiteten på tjeneren er fjernet, men kendt af redaktionen. Tjeneren omtales i indlægget som 'Den tidligere ansatte'

Af
Poul Jørgen Rasmussen

Jeg vil ikke på nuværende tidspunkt kommentere sagen vedrørende sagen om vold imod den tidligere ansatte - den samlede sandhed skal nok komme frem på et tidspunkt.

Men nu er der af medierne blevet koblet yderligere udtalelser til sagen, som jeg på nuværende tidspunkt gerne vil kommentere.

Der skrives i medierne, at vi i sommers søgte medarbejdere til servering, men at ingen ønskede at arbejde for os. Dette er notorisk forkert, idet vi igennem foråret søgte og fik flere medarbejdere på baggrund af disses egne henvendelser.

En af henvendelserne endte hurtigt ud i ansættelse af en meget udadvendt og tiltalende ung mand, som ifølge aftale mødte op, og den tidligere ansatte blev sat til at orientere ham om arbejdet i restauranten. Efterfølgende mødte han ikke op, og vi tog kontakt til ham. Jeg fik oplyst, at den måde han var blevet behandlet på af den tidligere ansatte den dag, han var i restauranten, var upassende.

Op til påske ansatte vi en café-medarbejder med meget erfaring. På et tidspunkt stod hun og græd bag kasseapparatet, så jeg spurgte hende, om der var noget galt, men hun ville ikke fortælle mig hvad. Da påsken var overstået rettede hun henvendelse til mig. Hun fortalte mig, at hun gerne ville fortsætte i restauranten, men hun kunne ikke være på vagt sammen med den tidligere ansatte, som havde været ganske modbydelig mod hende. Herefter forlod den nye café-medarbejder restauranten, og hun har ikke været her siden. Vi har dog efterfølgende haft kontakt til hende, hvor hun gav udtryk for, at hun gerne vil arbejde hos os igen, bare den tidligere ansatte ikke længere arbejdede for os.

Umiddelbart før sommeren ansatte vi igen en ung mand som café-medarbejder. Her satte jeg en anden af vores erfarne medarbejdere til at sætte ham ind i arbejdsopgaverne i restauranten. Den tidligere ansatte tilsidesatte denne medarbejder, uden min viden, og overtog opgaven med at sætte ham ind i, hvad der skulle laves. Dagen efter ringede han og meddelte, at det var ikke noget for ham.

Vi var så heldige, at nogle af vores tidligere og erfarne medarbejdere vendte tilbage til restauranten. Dette var dog ikke uden problemer. Den tidligere ansatte var løbende efter dem og forsøgte på flere måder at irettesætte dem. De var heldigvis så kloge ikke at lytte til den tidligere ansatte, dog ikke uden bemærkninger til mig, såsom ”dette er en ordentlig mundfuld”, ”jeg vender mig vel til det”, ”det er lidt op af bakke”, ”vi gør som vi plejer” m.m.

Sidst på vinteren rettede en af vores tidligere medarbejdere henvendelse til mig og søgte arbejde hos os. På det tidspunkt manglede vi ikke nogen, så jeg bad ham om at rette henvendelse til os, når vi nærmede os sommeren. Umiddelbart inden pinse rettede denne tidligere medarbejder derfor igen henvendelse til os og meddelte, at han stadig gerne ville arbejde for os. Jeg meddelte ham, at han bare kunne kigge ind. Efterfølgende dukkede han ikke op, og jeg spurgte til ham via vores medarbejder, om hvornår han ville kigge ind. Her fik jeg så oplyst, at han ikke kom alligevel, for han havde konstateret, at vi havde den tidligere ansatte ansat. Han havde arbejdet sammen med den tidligere ansatte på en anden restaurant og ønskede ikke at komme til at arbejde sammen med vedkommende igen.

Hen på sommeren ansatte vi en ung udenlandsk pige, som var perfekt til engelsk, men som gerne ville lære dansk. Efter hendes første dag på arbejde kom hun grædende hjem til sine svigerforældre. Hun var blevet bearbejdet af den tidligere ansatte, som blandt andet havde meddelt hende, at hun ikke passede ind i restauranten. Dette fik vi rettet op på via hendes svigermoder, og hun blev hos os hele sommeren.

Sideløbende med alt dette gik den tidligere ansatte på nettet via falske profiler og skrev positivt om sig selv og negativt om sine kolleger og arbejdsgiver.

Alt dette var en psykisk belastning af alle på restauranten, og situationen spidsede til og eskalerede, hvilket resulterede i at den tidligere ansatte forsvandt.

Den tidligere ansatte holdt lige inden den travleste tid satte ind, og vi fik meget hurtigt ansat de sidste medarbejdere vi havde brug for i juli og august måned. Efterfølgende har den tidligere ansatte slettet såvel sine egne udtalelser, samt nogen af de udtalelser, vedkommende havde lavet via falske profiler på nettet. Det er der nok en god grund til.

Jeg vil desuden gerne pointere, at der ikke som anført i medierne har været nogen kommentarer på Facebook fra personer, der ikke ønsker at arbejde på restauranten i den periode, hvor vi har søgt medarbejdere.

Publiceret 09 October 2019 08:48