Det er blevet til mange oplevelser ude i verden, idet Ole Sørensen har besøgt en stor del af de destinationer, han udbyder. På billedet i en såkaldt

Det er blevet til mange oplevelser ude i verden, idet Ole Sørensen har besøgt en stor del af de destinationer, han udbyder. På billedet i en såkaldt "doug-out kano" i Okawango deltaet i Botswana. Privat foto.

Rejser: Et værk af sanser og dufte

Rejsearrangør er nabo til lufthavnen

Af
Anette Bonde

rejser Ole Sørensen stiftede Rejsecenter Djursland i 2000, og han trives med sit job. Som rejsearrangør har han mange farver på paletten. Man skal have eventyrlyst, være ferm med overblik, være købmand, være sprogkyndig, sætte sig ind i fremmede kulturer og ikke mindst kunne lytte sig ind til kundernes ønsker.

"Jeg har det som om jeg er med til at skabe et kunstværk til kunden sammensat af farver, dufte og sanser. Og så er der jo al det logistiske, der er grundlaget for, at det bliver en god oplevelse."

Biludlejning

Rejsecenter Djursland startede med kontor i afgangshallen på Aarhus Lufthavn. Afsættet kom, da Ryan Air begyndte at flyve fra Aarhus Lufthavn og solgte billetterne over nettet. Folk var i starten nervøse ved at taste deres Dankort-konto på internettet. Der kom Ole Sørensen så ind i billedet, idet han med Rejsecenter Djursland tilbød både at bestille billetterne og sørge for hotel og oplevelser. Han blev kort efter også franchisetager af Sixt Biludlejning ved lufthavnen.

I forbindelse med facaderenoveringen af lufthavnen i 2017 flyttede han sit rejsebureau til Ny Lufthavnsvej 21 overfor lufthavnen.

Ole Sørensen har været med hele vejen, også da der var nedgang i 2010'erne. Det begyndte som bekendt at vende, da Aarhus Kommune ved årsskiftet 2016/2017 tog majoriteten af ejerskabet med 90 pct., og det tog endnu mere fart, efter at SAS de seneste år begyndte at lægge flere og flere afgange i Tirstrup.

I tilbageblik ser Ole Sørensen en udvikling, hvor kunderne i højere og højere grad går efter unikke oplevelser.

"Vi er blevet mere rejselystne, og vi søger mere individuelle rejser."

Der er således større efterspørgsel efter aktiviteter, og kunderne prioriterer i højere grad nærværet, for eksempel familietur med flere generationer.

"Folk prioriterer også kulturoplevelser i højere grad. Udfordringen for mig er at finde essensen i den kultur og det land, der er tale om."

At formidle kulturen

Rejsecenter Djursland sender gæster til hele verden, både grupperejser og individuelle rejser. Der er storbyferier og rejser ud til fjerne og nogle gange uberørte steder på kontinenterne. Her tager Ole Sørensen sit ansvar som rejsearrangør alvorligt, nemlig at udvise respekt for den fremmede kultur, han lader gæsterne træde ind i.

"Det er rejsebranchens ansvar at formidle kulturen, så vi bliver bedre i stand til at forstå hinandens samfund, og med respekt for det liv, der leves. Og sideløbende at skabe kulturudveksling og bistå landenes befolkning, for eksempel til at skabe bæredygtig vækst og inspirere til uddannelse. Turisme er ikke bare en pengemaskine, den er også et kulturmøde mellem mennesker og en branche, der skaber levegrundlag ude i verden."

Publiceret 10 February 2020 17:00