Kunder og samarbejdspartnere omfatter i lokalrådet bl.a. Syddjurs Kommune, Norddjurs Kommune, Nationalpark Mols Bjerge og Ree Park Safari.

Kunder og samarbejdspartnere omfatter i lokalrådet bl.a. Syddjurs Kommune, Norddjurs Kommune, Nationalpark Mols Bjerge og Ree Park Safari.

Coronavirus: Nordic Destination trodser krisen

Lige nu er turismen ved at gå i stå på Djursland. Men hos det lokale konsulentfirma Nordic Destination er der stadig god grund til høj aktivitet. Firmaet udvikler nemlig bæredygtig turisme efter en model, der bygger på flere forskellige indsatser

Af
Katharina Andersen

Ebeltoft Turismen er i øjeblikket ikke-eksisterende på Djursland og i resten af Danmark som følge af coronakrisen. Men hos det lokale konsulentfirma Nordic Destination har de andre indsatsområder, så virksomhedens medarbejdere stadig kan gå på arbejde.

Det gælder både uddannelse, markedsføring, dataanalyse og styrkede samarbejdsrelationer. Firmaet vil nemlig stå endnu stærkere, når samfundet og hverdagen igen ligner sig selv og den lokale turisme på Djursland både skal genopbygges og styrkes til at genvinde det tabte under coronavirussen, lyder det fra stifter af Nordic Destination, Thomas Kjerstein.

"Vores turismemodel er lavet til at kunne skrues op og ned efter sæson og efterspørgsel. Normalt er målet at levere koncepter, udvikling og kvalificeret bemanding til de naturoplevelser som turisterne efterspørger. Men den samme model er lige så god til at kunne skrue ned med. Vi har sådan set både forberedt os selv og vores samarbejdspartnere på at dynamisk tilpasse os markedet," forklarer Thomas Kjerstein, stifter af Nordic Destination.

Alle ture aflyst

Men selvom virksomheden altså stadig kan aktivere alle medarbejdere, så er der stadig en mærkbar nedgang i omsætningen. Alle ture i marts og april er nemlig aflyst. Men da firmaets ekspertise er at udvikle hele den lokale værdikæde bag det at levere oplevelser, er der stadig nok at bruge tiden på i fraværet af turister, fortæller Thomas Kjerstein.

Nordic Destination er stiftet af Thomas Kjerstein fra Ebeltoft og udvikler turisme, oplevelser og leverancekapacitet for kommuner, lokalområder og større attraktioner. Alle foto: Tommy Sørensen og Businessfilm.dk

Nordic Destination er stiftet af Thomas Kjerstein fra Ebeltoft og udvikler turisme, oplevelser og leverancekapacitet for kommuner, lokalområder og større attraktioner. Alle foto: Tommy Sørensen og Businessfilm.dk

"Bag hver enkelt naturoplevelse ligger et større system - en såkaldt værdikæde - af alle de dele, der skal fungere som en velsmurt maskine. Det er kun den ene del, der hvor kunden dukker op og skal følge en guide, som lige nu er parkeret. Opkvalificering af vores medarbejdere, samarbejdspartnere og underleverandørere og udvikling af samarbejdet har vi derimod mulighed for at give rendyrket topprioritet i øjeblikket. Samtidig er vi et viden-baseret firma, der arbejder med data, uddannelse og analyser og det er lige præcis den viden, som fortsat giver indtægter til at vi kan holde gang i hjulene og også tilføre vores partnere økonomi, mens de mangler gæster. Vi udvikler og skaber simpelthen værdi med andre indsatser. Det er virkelig styrken i vores bæredygtige turismemodel, der nu igen viser sig at holde i praksis."

Nogle medarbejdere er lige nu igang med dataanalyser af hjemmesider, museklik og billletsalg, mens andre går igang med at producere videomateriale til markedsføring og digital undervisning til firmaets kunder.

"Der er hele tiden noget at holde gryden i kog med - og vi lancerer nu også vores første online guide-webinar, der sikrer at de lokale guider på Djursland står stærkere, når gæsterne igen får lov at samles i flok i vores fantastiske natur her på Djursland," lyder det fra Thomas Kjerstein.

Publiceret 25 March 2020 10:30