IT-svindlere på spil: Hjælp dine ældre i familien, lyder rådet fra Djurslands Bank

Djurslands Bank oplever endnu engang, at flere kunder bliver udsat for svindel. I et enkelt tilfælde forleden blev en ældre kunde forsøgt franarret 50.000 kroner

Af
Lars Norman Thomsen

IT-SVINDEL Der er endnu engang en bølge af svindelforsøg i gang. Djurslands Bank oplever lige nu, at svindeltyve udnytter de mange helligdage her i foråret til at forsøge at lokke NemID ud af specielt bankens ældre kunder.

Senest er en kunde blevet forsøgt svindlet for 50.000 kroner af en ”troværdig Nets-medarbejder”.

I det pågældende tilfælde var det en person, der udgav sig for at ringe fra Nets – med det budskab, at han var i gang med at stoppe et svindelforsøg fra kundens konto og derfor skulle bruge cpr.nr., NemID-kode og SMS-kode.

"Vi vil på det kraftigste anmode folk om aldrig at udlevere deres NemID til andre. Det er nemlig en af de åbenlyse metoder, som svindlere benytter sig af, når de forsøger at få fat adgang til penge, som ikke er deres," advarer Thomas Møller, IT-afdelingsdirektør i Djurslands Bank.

"Men der vil aldrig være nogen, der vil bede om kundens personlige koder i telefonen. Aldrig nogensinde," siger Thomas Møller.

Går efter ældre

Noget af det, der er påfaldende ved svindelforsøg rettet mod bankkunder, er kundernes alder. Det er nemlig typisk ældre personer, som svindlerne går efter.

"Børn og børnebørn – I skal hjælpe jeres ældre i familien. Fortæl dem, at de aldrig må udlevere deres NemID-kode til andre. Hvis de er i tvivl, så skal de lægge røret på," opfordrer Thomas Møller.

Er du i tvivl, om du har været udsat for et svindelforsøg, så kontakt din bankrådgiver og få spærret din konto, lyder rådet fra Djurslands Bank.

Publiceret 30 May 2020 16:00