Foto: Wiki

Foto: Wiki

Debat: Er elcykler til fare i trafikken eller på grund af trafikken?

Af
Dorthe Karlskov

Hestehaven 19

Ebeltoft

Jeg er selv en glad elcyklist. Jeg bruger med glæde min cykel til ture i omegnen og til indkøbsture i byen.

Således også fredag den 10/6, hvor jeg 16.30 kom kørende ad Strandgårdshøj fra Kvickly til mit hjem i Hestehaven. Midt på bakken mellem 2 cikaner, lige udfor, hvor stien går ned til vandet, kom en Flixbus blæsende bagfra. Han havde travlt og kørte helt ude i højre side ind over striben til cykelfeltet. Jeg blev forskrækket og kørte, for at undgå berøring med bussen, ind i kantstenen. Jeg væltede, men heldigvis kørte jeg ikke hurtigt, så jeg slap med en hudafskrabning og et par hullede bukser – og ikke mindst en forskrækkelse.

Cykelfeltet er meget smalt, så kære bilister, det er nødvendigt, at I ikke overskrider striberne og tager af den sparsomme plads.

Og kære kommune, cykelfeltet er simpelthen for smalt. Det er ikke sikkert at cykle på Strandgårdshøj, men hvilken vej skal jeg så køre, når jeg skal hen at handle? Hvis stien langs kolonihaverne blev gjort tilgængelig for cyklister med en ordentlig belægning, kunne man bruge den et stykke af vejen.

PS: Vejen mellem Ebeltoft og Dråby er også meget smal og befærdet. Jeg cykler gerne ned for at bade ved Dråby Strand, men vejen er ikke nem for cyklister. Bliver den forbedret? Eller skal vi vente på stien til Boeslum? Men i så fald skal jeg jo bruge Strandgårdshøj.

Alt i alt må man sige, at Ebeltoft ikke er for cyklister. Det er sikrere at cykle til Rønde at handle, end til Kvickly i Ebeltoft.

Vil politikerne arbejde for sagen, eller skal vi stadig køre rundt med livet som indsats?

Publiceret 14 July 2020 07:05