Butiksliv:

"Der er hjælpsomhed på kryds og tværs i branchen"

Perioden under corona-krisen har været hård, men uventede lysglimt dukkede op i al kaos

Af
Anette Bonde

sommer 2020 "Et forfærdeligt forår, en fantastisk sommer." Det er den korte version, når Jette Bøcher ser tilbage på det seneste halve år. Sammen med sin mand Henrik Bøcher driver hun Ziga i Adelgade med mode, sko, smykker og kunsthåndværk.

Restauranterne trak folk

Foråret var selvfølgelig præget af corona-restriktioner, affolkede gader og nervøsitet for fremtiden. Men ud af mørket tegner der sig både nyttige og positive efterrationaler, fortæller Jette Bøcher. Én af dem er læren om sammenhold og erkendelsen af restaurationsbranchens betydning for bylivet.

"Vi opdagede jo, hvor afhængige vi er af restauranterne. Først da de fik lov til at åbne, kom der igen gæster i byen."

Mange gjorde hvad de kunne for at støtte restauranterne, og rundt omkring sås stakke af pizzabakker og andet take away-grej.

"Men der var mange, der ikke kom. Det var uhyggeligt at se - selv om vi havde åbent, var der bare ingen mennesker. Som en spøgelsesby. Et billede på, hvor afhængige vi er af hinanden, og hvor vigtigt det er, at vi støtter hinanden."

Jette Bøcher konkluderer, at restauranterne på samme vis er afhængige af butikkerne.

Hensyn på kryds og tværs

I det hele taget har hensyn til hinanden og trang til at støtte efterladt et positivt aftryk hos Jette Bøcher, både mellem kunder og butikker og mellem butikker og deres leverandører.

"Folk vil gerne støtte og drage omsorg for hinanden. De har købt take-away hos restauranterne, og hos os har de købt gavekort til fødselsdage og mærkedage ud i fremtiden. Vi har også fået mange søde ord."

Et par ord fra én af kunderne har særlig fæstnet sig hos Jette Bøcher, nemlig at corona-krisen viste, hvor stor en omstilling vi mennesker egentlig er i stand til, når det gælder.

"Der er meget håb i det, for eksempel i forhold til de klimaudfordringer, vi står overfor."

Jette Bøcher fremhæver også leverandørernes forståelse for handelslivets særlige udfordringer. Det har for eksempel udmøntet sig i at bindinger til ordrer ophæves, betalingsfrister forlænges og der gives rabatter.

Forsinkede leverancer

Tilsvarende kan Jette Bøcher berette om overbærenhed fra butikkerne til deres leverandører, for eksempel at kunder nødigt annullerer deres én gang givne ordre, at de er overbærende hvis leverandørerne ikke kan levere varerne til den aftalte tid på grund af aflyst flytrafik, eller at deres omkostninger bliver dyrere på grund af transport etc.

"Så har butikkerne nogle gange betalt lidt ekstra. Og nogle gange tager leverandørerne selv hele omkostningen."

Konklusionen er, at corona-krisen har affødt forskellige udtryk for omtanke langt ind i kæden af butikker, leverandører og under-leverandører og helt tilbage til den, der producerer synålene og knapperne.

"Jo, det er vores gode hjerte, men selvfølgelig også fordi vi har brug for hinanden," konkluderer Jette Bøcher.

Og ja, en fantastisk sommer!

"Folk har været gode til at spritte af og holde afstand. Og vi har haft en god handel."

Publiceret 08 September 2020 14:38