Karin Jensen og Jens H. Petersen plantede deres æbleplantage, Æbletoften, i 2003. Foto:Anette Bonde.

Karin Jensen og Jens H. Petersen plantede deres æbleplantage, Æbletoften, i 2003. Foto:Anette Bonde.

Molbordets Dag: "Kig indenfor i æbleplantagen"

Karin Jensen og Jens H. Petersen, Æbletoften ved Tirstrup, er klar med sæsonens første sort, discovery, ved Molbordets Dag

Af
Anette Bonde

molbordet Karin Jensen og Jens H. Petersen startede salget af æbler i starten af september fra deres plantage Æbletoften lidt uden for Tirstrup. Så de er klar til at sælge, fortælle og vise rundt, når folk kigger indenfor til Molbordets Dag lørdag 19. september. Der er mange forskellige æblesorter i Æbletoften, men det er kun Discovery der er klar på lørdag. I slutningen af måneden er også Aroma, Alkmene/Cox Orange, Holstiner Cox m.fl. ved at være klar til salg.

Vil inspirere

Egentlig er det ikke kun ved Molbordets dag, man kan være heldig at få en rundvisning i Æbletoften. Karin Jensen og Jens H. Petersen deler gavmildt ud af deres viden om æbler og dyrkning. De dyrker økologisk og sprøjter ikke. Utøj bekæmpes og sygdomme reduceres alene ved hjælp af nyttedyr, blandt andet mariehøns og svirrefluer, der tiltrækkes af de urtebræmmer og bevoksning, der er mellem rækkerne af æbletræer. Biodiversitet er således alfa og omega i driften.

"Det er det vores projekt går ud på - at vores nyttedyr kan hjælpe os med at få pæne æbler. Vi viser gerne frem og fortæller om modellen, det er også det, vi er her for."

Det har inspireret andre til at gøre ligeså og plante æblehaver og -plantager flere steder i Danmark.

Kvalitet i stedet for pris

Æbletoften har været med i Molbordet i mange år.

"Vi vil gerne samarbejde med de andre om ordentlige fødevarer," understreger Jens H. Petersen og henviser til at konventionelle æbler er den frugt, der er allermest sprøjtet. Han peger på, at Molbordet i realiteten er en fælles markedsføringsplatform, men det er også et fællesskab hvor medlemmerne sælger til hinanden og sparrer sammen. Æbletoften sælger for eksempel æbler til spisestederne Moment og Café LøCroq og får lavet most hos Mariendal Mosteri. Karin Jensen og Jens H. Petersen ser også Molbordet som et middel til at få genskabt kontakten mellem producent og forbrugere. For det er vigtigt, når forbrugeren vælger sine fødevarer, understreger de.

"Der er ingen kontakt mellem producent og forbruger mere, og det betyder fremmedgørelse overfor de steder, hvor tingene bliver lavet. Så tager man det billigste, når man køber ind, uden at kende de vilkår, der produceres under."

Hvis ikke forbrugerne satser mere på kvalitet i stedet for pris, bliver produktionsmetoden ringere og ringere, siger Jens H. Petersen. "Bare tænk på konventionelle svin. Hvis forbrugerne oplevede konventionel animalsk produktion i Danmark, ville de fleste nok få betænkeligheder. "

Den samme problematik finder man i frugtplantagerne, siger Karin Jensen.

"Konventionelle æbler sprøjtes 28 gange i en sæson. Man sprøjter jo alle nyttedyr væk, der er med til at holde æblerne rene."

Jens H. Petersen erkender, at dette er en del af en større strukturel og politisk diskussion, som ikke lige lader sig løse. Til gengæld er der en umiddelbar gevinst for æbleelskere ved at vælge lokale avlere.

"Der er i hvert fald en kortere opbevaring og dermed en bedre smag, for vi kan plukke lige når æblerne er modne."

fakta:

Æbletoften:

Karin Jensen og Jens H. Petersen plantede deres æbleplantage i 2003 som et led i et landsdækkende projekt med tætplantede øko-æbletræer. De har 1½ tdr. land og høster op til 6 tons æbler på en god sæson. I sæsonen har de hver dag åben i gårdbutikken kokken 14-17, og ellers kan man komme efter aftale. På gode år har de salg helt ind i marts.

Karin er uddannet socialpædagog og Jens har sidejobs som biolog, forfatter og fotograf.

Publiceret 19 September 2020 09:00