Denne 'fætter' ruller ind i Rønde onsdag. Pressefoto

Denne 'fætter' ruller ind i Rønde onsdag. Pressefoto

Monster truck ruller ind i Rønde

Roadshowet er en del af kampagnen 'Job i transport', som 3F og arbejdsgiverorganisationerne ATL (Dansk Industri) og DTL-A (Dansk Erhverv) står bag

Onsdag 23. september ruller transportbranchens specialdesignede truck med indbygget lastbil-simulator ind på parkeringspladsen ved EUD10 Kalø på Skovridervej 3 om formiddagen mellem kl. 09:00-13:00.

Lastbilen er en del af et landsdækkende roadshow, hvor eleverne kan prøve kræfter med chaufførjobbet og få viden om mulighederne bag rattet. 700 skoler og mere end 50.000 elever har haft besøg af roadshowet, siden den indtog de danske veje i august 2016.

Roadshowet er et konkret og utraditionelt initiativ, hvor man aktivt søger at få flere unge til at vælge at blive lastbilchauffør. I lastbilen bliver de unge inviteret indenfor, hvor repræsentanter fra branchen fortæller, hvad der skal til for at tage en erhvervsuddannelse, da mange unge helt automatisk fravælger erhvervsuddannelsen som chauffør og går den gymnasiale vej.

I lastbilen kan de unge blandt andet møde en chaufførlærling, prøve en tur i lastbil-simulatoren og få en forsmag på jobbet som chauffør.

”Vi har virkelig gode erfaringer med at komme ud med trucken. Vi oplever, at eleverne synes, at det er en sjov og spændende måde at få kendskab til en branche på. Ved at eleverne selv får mulighed for at komme indenfor i førerhuset og prøve en tur i lastbilen tager vi dem ud af klasselokalet og giver dem en mere håndgribelig indsigt i jobbet som chauffør," lyder det fra Magnus Købke, der er projektchef i Transportens Udviklingsfond, som sammen med Godstransportens Udviklings- og Uddannelsesfond (GUU) står bag roadshowet.

Flere kvinder ved rattet

Når den store truck turnerer rundt på skolerne, har den et helt særligt budskab med til de unge piger: Der skal flere kvinder i førersædet. I Danmark er det nemlig kun 2 ud af 100 lastbiler, der føres af en kvinde. Det placerer godstransporten blandt de brancher med færrest kvindelige medarbejdere.

”Hvis vi skal ændre synet på lastbilchauffører, der generelt ses som et 'mandefag', skal vi starte helt nede i folkeskolen. De unge piger skal se godstransportbranchen som en mulighed. Der er mange myter om, at kvinder ikke kan køre lastbil. Vi ved, at chaufførjobbet er velegnet til kvinder, og at de kvinder, der arbejder inden for godstransport, betegner det som et arbejde, der passer til deres fysik og øvrige liv,” fortæller Kim René Busch, forhandlingssekretær i 3F og formand for de to fonde, der står bag kampagnen Job i Transport.

Baggrunden for roadshowet er, at gennemsnitsalderen i den danske godstransportbranche er høj, så inden for få år vil der opstå mangel på chauffører. Selv om coronakrisen midlertidigt har ændret billedet, har branchen fortsat en langsigtet udfordring med potentiel mangel på arbejdskraft. Derfor har 3F, ATL og DTL-A siden august 2015 kørt image- og rekrutteringskampagnen 'Job i transport', der har til formål at rekruttere flere chauffører.

Det tyder på, at den direkte dialog kombineret med muligheden for konkret at ”afprøve” et job i branchen har båret frugt. I perioden, hvor lastbilen har turneret rundt på skolerne, har der således været en markant stigning i tilgangen til vejgodstransportuddannelsen. I 2018 oplevede uddannelsen det højeste antal ansøgere i otte år.

Publiceret 21 September 2020 10:00