Eleverne får lov til at bruge deres teorier fra blandt andet afsætning, dansk og virksomhedsøkonomi til at komme med konkrete forslag til optimering af virksomhedernes daglige problemstillinger. Og så kommer de også helt tæt på med digitale værktøjer, som det ses på billedet. Pressefoto

Eleverne får lov til at bruge deres teorier fra blandt andet afsætning, dansk og virksomhedsøkonomi til at komme med konkrete forslag til optimering af virksomhedernes daglige problemstillinger. Og så kommer de også helt tæt på med digitale værktøjer, som det ses på billedet. Pressefoto

165 elever ser nærmere på tre Møllerup-virksomheder

Corona-restriktioner og forsamlingsforbud skal ikke stå i vejen for det gode output, når HHX-elever fra Rønde prøver kræfter med cases fra virkeligheden

uddannelse Der er fokus på innovation, bæredygtighed og problemløsning, når HHX i Rønde over fire dage skal arbejde med de lokale virksomheder: Convert, Møllerup Events og Møllerup Brands, der alle har til huse på Møllerup Gods. Corona fik desværre sat en stopper for den fysiske afholdelse af arrangementet, der skulle være løbet af stablen i Møllerups store Kørelade. I stedet så eleverne med på storskærm, mens de enkelte virksomheder introducerede deres forretning og de aktuelle problemstillinger.

Hvert år afholder HHX i Rønde et projektforløb kaldet i46, hvor skolens 1. og 2.G elever over fire dage skal arbejde tværfagligt med løsning af komplekse problemstillinger. Projekt i46 er ét ud af syv studieområdeforløb, som HHX eleverne skal igennem i deres studietid.

Her skal elevernes studere og analysere virksomheders aktuelle forretningsplaner og i mindre grupper arbejde med én udvalgt problemstilling og løsning heraf med afsæt i de teoretiske redskaber, de har med fra skolen. Fredag middag skal alle grupperne aflevere en video, hvori de præsenterer deres løsning for deres undervisere. Møllerup-virksomhederne vil også se videoerne og herefter kåre en vinder af forløbet.

Tæt på virkeligheden

Samarbejdet er etableret af Andreas Houen, der til dagligt arbejder som Event Manager på Møllerup. Andreas har selv studeret på HHX i Rønde og mente, at Møllerup var en oplagt case-virksomhed for eleverne. Derfor tog han kontakt til Erling Brejnegaard, underviser på HHX, og sammen har de tilrettelagt arrangementet.

"Vi vil gerne være lokal forankret og vi prioriterer at være en god leverandør af dygtige elever til lokale virksomheder. Det er vigtigt for os at arbejde med virkelighedsnære problemstillinger. Her på skolen arbejder vi også med talentprogrammer, hvor elever har mulighed for at udvikle fagligheden sammen med virksomheder," siger Erling Brejnegaard.

Tidligere har HHX arbejdet med bl.a. Rampen på Maltfabrikken og Karpenhøj Naturcenter. Under normale omstændigheder har skolen i løbet af ugen afholdt konkurrencer undervejs, men i år resulterer ugen i ca. 40 videoer, hvor eleverne præsenterer deres løsningsforslag.

"Vi vil rigtig gerne gøre, hvad vi kan for at give eleverne noget konkret og virkelighedsnært at arbejde med. Det er en vigtig del af uddannelsen at arbejde med konkrete problemstillinger og ikke kun forholde sig til teori. Og så er det også spændende for en mindre virksomhed som os at få nogle andre øjne på vores daglige problemstillinger," udtaler Flemming Hynkemejer, der er CEO for Convert.

mj

Publiceret 21 November 2020 11:00