2020 var et 'Annus horribilis' for Aarhus Aiport og de øvrige danske lufthavne. Arkivfoto

2020 var et 'Annus horribilis' for Aarhus Aiport og de øvrige danske lufthavne. Arkivfoto

Aarhus Airport mistede 76 procent af passagerne i 2020

Beskedne 120.000 passagerer benyttede lufthavnen i Stabrand i 2020

Af
Lars Norman Thomsen

Aarhus Airport kommer ud af 2020 med et passagertal, der ligger 76 procent under sidste år.

Det COVID-19-pandemien, der er forklaringen på nedturen i 2020.

2019 var et ovenud stærkt år for lufthavnen, der sluttede med et passagertal på over en halv million rejsende.

Aarhus Airport modtog i 2019 ’Airport of the Year Award’ af European Regions Airline Association (ERA). Prisen var en anerkendelse af, at lufthavnen i løbet af året har opnået særlige resultater, der har haft en positiv indflydelse på europæisk lufttransport.

Lufthavnen fulgte den opadgående kurve i starten af 2020, men coronaen slog transport- og turismebranchen ud af kurs fra midten af marts. Således kan lufthavnen samlet set notere 119.852 passagerer for de sidste 12 måneder.

I julemåneden 2020 var antallet af passagerer nede på blot 2.352 i Aarhus Lufthavn mod 32.310 passagerer i december 2019 svarende til en nedgang på næsten 93 procent.

Administrerende direktør, Peer H. Kristensen, udtaler om årets passagertal:

”2020 kommer til at stå for rejsebranchen som et 'annus horribilis'. Vi imødeser, at der kommer mere gang i rejsemarkedet i 2021. Der vil formentlig gå to-tre år, inden vi er på 2019 niveau, men vi forventer snart at få flere fly i luften, ikke mindst nu, hvor vaccinationsprogrammerne kører. Samtidig arbejder vores ruteudviklingsafdeling på højtryk for at tiltrække nye flyruter og charterselskaber til lufthavnen, og der er særdeles positive takter. Vi har netop præsenteret to vigtige ruter, München og Berlin, der letter til foråret og et nyt samarbejde med Lufthansas datterselskab Air Dolimiti”.

Piller ikke ved strategien

'Annus horribilis' ændrer ikke på Aarhus Airport’s vækstplaner med en ombygning af lufthavnen for over 100 millioner kroner, så der i 2022 står en lufthavn, der vil kunne begå sig i luftfartens Champions League i forhold til sikkerhedskontrol og med syv gates, nordiskinspireret lounge- og restaurantområde, 500 m2 shopping og et spritnyt hotel med plads til 84 overnattende gæster færdig.

Det positive ved 2020 er, at håndværkerne havde arbejdsro, så byggeriet i dag er flere måneder længere fremme end forventet, noterer man hos Aarhus Lufthavn.

”Vi er bevidste om, at der vil være en forskydning i vores vækstmål, men vi har skabt et solidt fundament for den videre vækst, og vi stiler mod 1,5 million passagerer inden for dette årti. Aarhus Airport har flere potentielle passagerer inden for rækkevidde end nogen anden lufthavn i Jylland, og det er lufthavnens ambition at indfri det potentiale,” udtaler Peer H. Kristensen.

FAKTA

Syddjurs og Norddjurs fortsat medejere

Aarhus Airport har følgende ejere:

  • Aarhus Kommune: Cirka 72,02 procent
  • Staus A/S: Cirka 18 procent
  • Norddjurs Kommune: 4,99 procent
  • Syddjurs Kommune: 4,99 procent

De fire ejere til sammen 130 millioner kroner i udvikling af Aarhus Airport i 201.

Bestyrelse:

  • Peter Volquards Ekstrøm (CFO i JS/World Media og Staus A/S), formand
  • Jens Bjørnstad Stausholm (CEO og ejer i JS/World Media og Staus A/S), næstformand
  • Jens Blomgreen Hansen (partner og advokat hos Kromann Reumert)
  • Peer Heldgaard Kristensen (direktør i Aarhus Airport)
  • Bente Højsgaard Steffensen (tidligere direktør i Erhverv Aarhus)
  • Dertil medarbejderrepræsentanter: Torben Andreasen, Claus Christensen og Lars Nygaard

Publiceret 13 January 2021 15:30