De frisk opgravede Samsø-kartofler går som varmt brød på havnen i Ebeltoft. Privat foto.

De frisk opgravede Samsø-kartofler går som varmt brød på havnen i Ebeltoft. Privat foto.

"Jeg er den yngste, og jeg er 63"

Det gamle paketskib Skødshoved er både en turistattraktion og et historisk klenodie - men det begynder at knibe med at holde skruen i vandet

Af
Anette Bonde

skødshoved Vedligeholdelsen og sejladserne på veteranskibet Skødshoved varetages af en aktiv gruppe på cirka femten af foreningen Skødshoveds Venners cirka 65 medlemmer. Alt er ok, men der er tiltagende bekymring over gennemsnitsalderen hos den gæve flok.

Formiddagspause i 'Palæet', f.v. Geert Bilander, Lauge Christiansen, Kurt Nielsen og Poul Erik Clausen. Foto: Anette Bonde.

Formiddagspause i 'Palæet', f.v. Geert Bilander, Lauge Christiansen, Kurt Nielsen og Poul Erik Clausen. Foto: Anette Bonde.

"Ja, jeg er den yngste," erklærer den garvede skipper og formand for Skødshoveds Venner Geert Bilander.

"Og jeg er 63," tilføjer han lunt.

"De forbandede træskibe"

Så godt som hver formiddag mødes få eller flere af de aktive i værkstedet i Den røde Hal eller på Beddingen. I pauserne samles de om bordet i 'Palæet', en hyggelig skurvogn ved siden af Beddingen. Her er kaffe på kanden, billeder på væggen, et lille tekøkken og denne dag en godmodig hund, der ruller sig sammen under bordet.

"De forbandede gamle træskibe går i blodet, man kan ikke slipe af med dem igen," siger Geert Bilander med et blink i øjet. De andre omkring bordet i 'Palæet' nikker. Poul Erik Clausen, 72, Lauge Christiansen, 75, og Kurt Nielsen, 72, har det på samme måde.

"Jo, det er stærkt vanedannende."

I øjeblikket er det Poul Eriks båd, der er under behandling, og fra Store Bededag er det Skødshoveds tur, inden sommerens sejladser starter op igen. 

De gamle håndværk

Skødshoved på sommertur med turister. Privat foto.

Skødshoved på sommertur med turister. Privat foto.

Der er altid noget at lave. Skødshoved har været kølsprængt - det blev rettet op i løbet af tre måneder. En masse træ er blevet udskiftet, skibet har fået nyt styrehus etc.

Arbejdet er både nødvendigt og hyggeligt, og så er det samtidig med til at holde de gamle håndværk i live.

"Alt gøres som for 70 år siden, især vedligeholdelse med linoliemaling, tjære, taljeblokke etc. Tilsammen kan vi lave alting," fortæller Geert Bilander.

Der er både brug for smede, tømrere, sejlmagere, maskinfolk og elektrikere. Bededag kommer skibet som nævnt på bedding, og så skal der skrabes maling og males ny bundmaling, rig med tovværk og wirer gøres i stand, og ankerspillet får en tur. Masten kommer af, og den slibes og der skiftes wirer.

Hvis man kunne have lyst til at være med i arbejdet, er kan velkommen. Man kan kontakte Geert Bilander eller kigge ind i Den røde Hal eller på beddingen, hvor der næsten altid er folk om formiddagen.

Aktiviteter om sommeren

I sommerhalvåret kan også foreningens øvrige medlemmer have en livlig kalender. Hvert år deltager Skødshoveds Venner i Træskibssammenslutningens Pinsetræf et sted i Danmark.

Geert Bilander i 'Den røde hal', hvor der er plads og værktøj til vedligeholdelse af skibe i vinterhalvåret. Foto: Anette Bonde.

Geert Bilander i 'Den røde hal', hvor der er plads og værktøj til vedligeholdelse af skibe i vinterhalvåret. Foto: Anette Bonde.

Så er der kartoffelkalas på havnen med salg af nye Samsø-kartofler, ind imellem arrangeres kursur, fx et kursus om linoliemaling her i foråret, og hver onsdag aften kan man komme med på sejltur på Vigen med madkurv.

fakta

Den røde Hal

Den røde Hal, fiskerihavnens maritime foreningshus, ejes af kommunen og drives af tre foreninger. Alle kan leje den til forskellige aktiviteter i sommerhalvåret, og om vinteren er den værksted til vedligeholdelse af skibe.

fakta

Tidslinje

Ved en turismekonference i den tidligere Rønde Kommune blev et ønske om sejlads på Vigen formuleret. Geert Bilander, der har arbejdet med træskibe siden han var i 20'erne dels med spejderskibe og dels på socialpædagogiske skibe, viste interesse for projektet.

Rønde Kommune ansatte ham i 1992 til at stable prospektet på benene. Det tidligere paketskib Skødshoved blev købt i 1993, og i cirka et år var istandsætningen et kommunalt beskæftigelsesprojekt. Samme år kom det ud at sejle, og Foreningen Skødshoveds Venner blev stiftet.

I 2020 erklærede Skibsbevaringsfonden Skødshoved bevaringsværdigt fartøj i klasse A, en titel Skødshoved deler med kun 18 andre skibe i Danmark.

fakta

Skødshoved

Skødshoved blev bygget i 1907 og sejlede mellem Mols og Aarhus indtil Første Verdenskrig. Efter krigen blev det indsat som paketskib. De gamle paketskibe sejlede med passagerer og gods fra by til land og på tværs af landsdele.

Siden 1993 har foreningen Skødshoveds Venner overtaget driften. Om sommeren sejler det turistture for Nationalpark Mols Bjerge og charterture.

Publiceret 17 January 2021 08:00