Stimulering af motorik og

Stimulering af motorik og

Læring og udvikling: Legekammeraten er digital

Det startede med almindelige sportsartikler. De blev udvidet med sanserum og senere med et digitalt legetøj til adspredelse og læring for børn og udfordrede borgere

Af
Anette Bonde

erhverv Corona-pandemien har ændret hverdagen for mange, nogle har også mærket den på den lange bane, på selve livet. Det meste er træls og skidt, men ind imellem hører man om nogle uventet positive effekter. Det gælder for eksempel for Søren Ibsen, Knebel, der specielt med den ene af sine tre virksomheder, Aktiv Interaktiv, har fået ekstra travlt under nedlukningen. Siden marts 2020 er der nået en vækst på 300 pct. i forhold til samme periode fra marts 2019.

Opgaver og leg

Det drejer sig om det digitale oplevelsescenter 'omiVista Mobii', der både byder på adspredelse, læring, udvikling af motoriske og kognitive færdigheder og leg. Det benyttes specielt i institutioner med børn, udviklingshæmmede, demente etc., og kan lysne op på en kedelig hverdag. Under corona-nedlukningerne er det således blevet eftertragtet i institutioner og plejecentre, hvor der nu ikke sker særlig meget.

Ved hjælp af en fjernbetjening kan pædagogen eller sosu-medarbejderen finde et passende program med de opgaver, der passer til den aktuelle borger, og denne kan så løse opgaver eller more sig med forskellige aktiviteter. Det kan være at sprænge sæbebobler, quizze, male et billede, feje blade, lytte til sange og synge med etc. Alle aktiviteter kan laves både på gulvet og et bord, og ud over at interagere med hænder eller fødder kan der også bruges lommelygte, bold, kost, fluesmækker, ærteposer etc. Der kan være mere end én til en aktivitet.

"Uanset hvor OmiVista Mobii bruges kan den skabe glæde, begejstring og latter og give aktivt samvær og oplevelser med andre," siger Søren Ibsen.

Med lidt snilde kan man også tilpasse oplevelsen til den enkelte borger med egne genkendelige billeder eller musik, der vækker minder.

"Det kommer til at udvikle sig helt vildt. Det er kognitiv og motorisk stimulation i ét, og det er samtidig socialt og sjovt. Vi får rigtig mange positive tilbagemeldinger," fortæller Søren Ibsen.

Sport og sanserum

Som nævnt startede Søren Ibsen i 2000 med salg af almindelige sportsartikler.

Aktiv Sport kører stadig, og salget foregår via en hjemmeside med nu over 9000 produkter.

Han har en baggrund som folkeskolelærer inden for idræt og specialundervisning, og det er nok derfra interessen for hans næste firma udspringer. I 2007 besøgte han sin tyske samarbejdspartner og så her et sanserum til handicappede. Det tændte ham så meget, at han drog hjem og stiftede Aktiv Sport Terapi med sanserum til børn, voksne fysisk og psykisk handicappede og demente. I dag har han udviklet sanserum til mere end 250 institutioner i Danmark, en stor del af dem er plejecentre.

"Hvis du får mange sanser i gang, kan du vække nogle minder, og du får stimuleret nervebanerne. Jo flere veje du åbner, jo større er chancen for en positiv reaktion i form af vakte følelser, hukommelse, at udtrykke sig - jeg har endda set, at nogle er begyndt at snakke igen."

fakta

Aktiv Interaktiv

Virksomheden Aktiv Interaktiv vandt i 2019 CareWare borgerprisen for bedste velfærdsteknologiske produkt ved den store, internationale velfærdsteknologi konference AAL Forum 2019.

Aktiv Interaktiv deltager i projektet "Interaktive teknologier til kognitiv stimulationsterapi (CST)" - forebyggende behandling af demente i samarbejde med Syddjurs Kommune, VIA University College og MTIC Region Midtjylland.

Der er fem medarbejdere i alt i de tre virksomheder Aktiv Sport, Aktiv Sport Terapi og Aktiv Interaktiv.

Publiceret 21 February 2021 18:30