Viceborgmester Claus Wistoft (V) fandt det på byrådsmødet i oktober 2020 uklædeligt at kritisere kommunens medarbejdere for dårlig sagsbehandling i børne- og vosenhandicapsager. Arkivfoto

Viceborgmester Claus Wistoft (V) fandt det på byrådsmødet i oktober 2020 uklædeligt at kritisere kommunens medarbejdere for dårlig sagsbehandling i børne- og vosenhandicapsager. Arkivfoto

Kunsten at sælge elastik i metermål

DF'er og formand for UlykkesPatientForeningen glemmer, at procenttal er relative tal, der skal ses i forhold til en anden størrelse, i deres iver for at argumentere for en borgerrådgiver i Syddjurs

Af
Lars Norman Thomsen

STATISTIK Dansk Folkepartis enlige byrådsmedlem, Ebba Gethe Møgelvang, argumenterer sammen med Janus Tarp, formand for UlykkesPatientForeningen, i et fælles læserindlæg (læs ovenfor, red.) under overskriften 'Vi har brug for en borgerrådgiver' for, at Syddjurs Kommune skal ansætte en borgerrådgiver.

Et forslag, som Ebba Grethe Møgelvang havde fået sat på byrådets dagsorden i januar.

I læserindlægget skriver duoen:

"Syddjurs Kommune havde i 2019 omgørelser på 52 procent i børnehandicapsager (0-18 år) og 73 procent i voksenhandicapsager i Ankestyrelsen.

Det vil sige, at der var rigtig mange borgere, der først fik den hjælp, de havde ret til og brug for efter, at de havde klaget.

Og dertil kommer de borgere, som ikke har kræfter til at klage over en sag. Her kan en borgerrådgiver efter vores vurdering styrke retssikkerheden på det sociale område."

De opgivne procenttal er korrekte, men Møgelvang og Tarp undlader at opgive de absolutte tal.

Procenttal er jo relative tal, der skal ses i forhold til en anden størrelse.

Forklaring følger.

Børnehandicapsager 2019

I 2019 blev der i Syddjurs truffet cirka 330 afgørelser inden for de ydelser, der indgår i Ankestyrelsens opgørelse.

Det fremgår af en statistik, som er fremlagt for byrådet 28. oktober 2020 og her taget til efterretning af samtlige politikere.

I 27 af de 330 sager klagede borgeren over Syddjurs Kommunes afgørelse. I 14 af klagesagerne har Ankestyrelsen ændret Kommunens afgørelse.

Det giver en omgørelsesprocent på 52 procent af de indklagede 27 sager, som Møgelvang og Tarp anfører.

De omgjorte kendelser består af fire ændrede afgørelser og ti sager, hvor Ankestyrelsen har bedt Kommunen behandle sagen på ny, for eksempel fordi der mangler oplysninger i den konkrete sag.

Når en afgørelse hjemvises eller ændres, kaldes det, at kommunens afgørelse bliver omgjort. Det hedder det, selvom en hjemvisning ikke nødvendigvis betyder, at afgørelsen bliver ændret.

Af de cirka 330 afgørelser i 2019 har Ankestyrelsen altså direkte ændret Syddjurs Kommunes afgørelse i fire sager. Omregnet til procent: Cirka en procent af sagerne.

2018

I 2018 behandlede Ankestyrelsen 23 klagesager fra borgere i Syddjurs. Resultatet af klagebehandlingen var (kilde: Byrådets dagsorden 27. november 2019):

I 9 procent af tilfældene ændrede Ankestyrelsen direkte i afgørelsen fra Syddjurs Kommune = 2-3 sager

I 30 procent har Ankestyrelsen bedt Kommunen om at behandle sagen på ny = 6-7 sager.

Samlet omgørelsesprocent i de 23 klagesager: 39 procent = 8-10 sager

Voksenhandicapsager 2019

I 2019 modtog cirka 150 borgere én eller flere af de ydelser, der indgår i Ankestyrelsens opgørelse (kilde: Byrådets dagsorden 28. oktober 2020).

I 11 sager påklagede borgeren Syddjurs Kommunes afgørelse.

I 8 af klagesagerne har Ankestyrelsen lavet Kommunens afgørelse om.

Det giver en omgørelsesprocent på 73 procent af de indklagede sager.

De omgjorte afgørelser består af 4 ændrede afgørelser og 4 sager, hvor Ankestyrelsen har bedt kommunen behandle sagen på ny.

2018

I 2018 behandlede Ankestyrelsen 11 klagesager fra borgere i Syddjurs Kommune på voksenhandicapområdet. Resultatet af klagebehandlingen var (kilde: Byrådets dagsorden 27. november 2019):

I 0 procent af tilfældene ændrede Ankestyrelsen direkte i afgørelsen fra Syddjurs Kommune = 0 sager

I 64 procent har Ankestyrelsen bedt Kommunen om at behandle sagen på ny = 7 sager

Samlet omgørelsesprocent i de 11 klagesager: 64 procent = 7 sager

Mange eller lidt?

Om det er mange eller få klagesager, mange eller få omgørelser, er der ikke taget stilling til.

Her skiller vandene også i Syddjurs Byråd.

Det kom til udtryk, da tallene senest blev fremlagt på byrådsmødet 28. oktober 2020.

Her var Jesper Yde Knudsen (Enhedslisten) og Laila Sortland (Løsgænger) enige om, at tallene var alt for høje.

Mens Kirstine Bille (SF), Claus Wistoft (V) og Jan Fischer (S) mente det modsatte.

Claus Wistoft kaldte det direkte en urimelig kritik af medarbejdere hos Syddjurs Kommune, der sidder med disse sager:

"Vi har med sindssygt kompliceret lovgivning at gøre. Prøv nu lige at være rimelige."

Publiceret 26 February 2021 08:30