Arkivfoto

Arkivfoto

Smertegrænsen er nået

Nedlukningerne har forstærket de sociale uligheder, og mange unge mistrives både socialt og fagligt, påpeger forskere

Forskning Siden marts 2021 har en gruppe forskere fra DPU, Aarhus Universitet undersøgt udviklingen blandt de unge under Corona. Forskerne har igennem hele perioden indsamlet kvalitativt materiale fra både de unge og deres lærere. Forskerne har modtaget mere end 200 skoleopgaver, foretaget onlineinterviews og observeret digital undervisning. De kan derfor nu pege på de væsentlige ændringer blandt de 13-19-årige, der er sket fra den første til den anden nedlukning af skoler og ungdomsuddannelser.

"Mange unge fortæller, at de får meget lidt ud af online-undervisningen, selvom mange lærere gør det bedste, de kan," siger Helle Rabøl Hansen i en pressemeddelelse.

Hun er postdoc ved DPU, Aarhus Universitet og en af forskerne bag ’Ung i Coronaens tid - UC-TID’. Et forskningsprojekt, der undersøger ungdomslivet under Corona.

Mangler hjælp og input

De unge fortæller, at det er svært at holde motivationen oppe, og manglen på en sidemand gør, at de ikke får muligheden for løbende at få hjælp og input fra andre elever.

Helle Rabøl Hansen understreger, at alt ikke har været sort og hvidt igennem nedlukningerne. Der var en gruppe af unge, som trivedes med onlineundervisningen i foråret.

"Det var dels unge, der plejede at stå i periferien af fællesskaberne i klassen. De følte sig mere trygge ved ikke at skulle stå fysisk frem og ikke skulle vise deres krop. Og så var det dels ’gamerne’, der er it-kyndige og vant til at agere i online fællesskaber," siger Helle Rabøl Hansen og fortsætter:

"Men de grupper af unge, der i foråret krediterede af undervisningen og var i forholdsvis god trivsel, de ser nu ud til at have passeret en ’smertegrænse’ med den langvarige anden nedlukning."

Dobbelt ramt

Helle Rabøl Hansen fremhæver, at det er tydeligt, at isolationen har været værre for de unge med den anden nedlukning fra december og frem, og hun peger på, at de unge har været dobbelt ramt af corona-nedlukningerne.

"De unge er både presset skolefagligt og i deres sociale liv. De er inde i nogle afgørende formative år, hvor det at skabe nye venskaber med andre unge eller vedligeholde de venskaber, de har, er afgørende for deres sociale udvikling," siger Helle Rabøl Hansen.

Social slagside

Hvad der også er tydeligt for forskerne i projektet er, at den sociale slagside i skolen og på ungdomsuddannelserne er blevet voldsomt forstærket af corona-situationen.

"Rigtig mange unge er pressede, men det er vigtigt at forstå, at Corona-pandemien samtidig accelererer de eksisterende sociale uligheder. Der er et stadig større socialt uddannelseshul som følge af nedlukningerne, og det kan give nogle meget langsigtede alvorlige problemer for de unge, både når det handler om deres trivsel, deres indlæring og potentielt set hele deres videre liv i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet," pointerer Helle Rabøl Hansen.

Man kan læse mere på https://projekter.au.dk/uc-tid/

gs

Publiceret 27 February 2021 11:30