Gazellevirksomhed: Kvalitet bør være for alle

Ebeltoft-virksomheden Colombani bygger på et fundament af olivenolie, flid og en mission.

Artiklens øverste billede
Parret Gyldendahl Colombani vil med import af kvalitetsfyldte, økologiske råvarer give det bedste fra to verdener til deres kunder, nemlig discountbutikkernes priser og specialforretningernes produkter. Foto: Anne Frank Henriksen

Hvem havde troet, at der findes en flydende olivenlund i Erhvervsparken i Ebeltoft? Det er måske også lidt en stramning for den gode fortællings skyld, og dog. For den store lagerhal er faktisk fuld af tusindvis af liter af det, der i Middelhavsområdet kaldes flydende guld, nemlig olivenolie. Den er godt nok pakket ind i brune papkasser, som fylder hylde efter hylde fra gulv til loft. Her står olien side om side med andre varer, som nødder og krydderier, og det hele er nøje udvalgt med den ene mission for øje at finde god kvalitet til god pris. Kvalitet skal nemlig være for alle. Det er filosofien bag virksomheden Colombani.

En dårlig idé?

Natascha og Jesper Gyldendahl Colombani lever i dag begge to af den virksomhed, de startede sammen i 2014. De bor i Bjødstrup med høns i haven og en datter på et halvt år, men dengang boede de på Frederiksberg i København. Natascha havde en god stilling ved erhvervsministeriet, og Jesper gik og drømte om at starte noget selv. Tanken om at være sin egen chef og skabe noget fra bunden var appellerende, men ideerne lod vente på sig. Lige indtil den dag, Natascha foreslog, at de skulle importere olivenolie. Jesper syntes umiddelbart, det lød som en dårlig ide, men en masse skriverier i pressen om kvaliteten af olivenolier i den danske detailhandel vækkede alligevel hans nysgerrighed på, om der mon kunne være et marked. For, som han tænkte: »Alle bruger olivenolie, men meget få ved noget om det.«

De billigste flybilletter var til Malaga, og det var derfor lidt af en tilfældighed, at det netop var en andalusisk olivenbonde, som i første omgang tændte Colombaniparrets passion for olien. Det var først bagefter, de fandt ud af, at Spanien faktisk er verdens største producent af olivenolie.

De lejede en bil, kørte ud i landskabet, og selv om det måske lyder som et idyllisk eventyr, så var virkeligheden mere noget i retning af at fare vild på små støvede bjergveje i 40 graders varme og aldrig helt vide, om det mon var umagen værd. Indtil de mødte Francisco.

Fra bjergside til Bjødstrup

Francisco fra Solero Romero er en økologisk olivenbonde, som nidkært og med kærlighed producerer noget af den fineste olivenolie fra træerne på de marker, der spreder sig så langt øjet rækker rundt om hans gård i Sydspanien. Hans lidenskab smittede Natascha og Jesper i en sådan grad, at det ikke tog dem mange minutter at indlede et samarbejde.

I første omgang solgte de kun til venner og familie, men efterhånden som kendskabet til Colombani-olien bredte sig, voksede salget også.

En karriere i ministeriet og livet som selvstændig harmonerede ikke længere, så parret tog en beslutning om at satse 100 procent på deres drøm. Natascha sagde sit job op, og for at få økonomien til at hænge sammen skiftede de det mondæne Frederiksbergliv ud med en primitiv bjergside i Spanien. Nærmest uden rindende vand og internetforbindelse byggede de langsomt en større og større kundeflade op, og udvidede sortimentet af varer ved at besøge lokale producenter. Det er på mange måder i dag deres billede på, hvad det vil sige at være iværksætter. At kunne leve på en sten og ikke give op. Efter et halvt år købte de hus og flyttede hjem til Danmark, til Bjødstrup.

Vi vil hellere lære danskerne, hvordan god olie skal smage og på den måde udrydde de dårlige af slagsen

Jesper Gyldendahl Colombani, medindehaver af Columbani ApS

Missionen er at sprede kvalitet

Colombanis store lagerhal i det meget lidt eksotiske erhvervskvarter sender ikke ligefrem tankerne til varmere himmelstrøg og sydspanske oliventræer. Her er koldt. To kvinder i hvide overtræksdragter vejer nøje poser med fødevarer, mens to unge mennesker i termotøj går og pakker varerne, så de kan blive sendt afsted. De importerede råvarer sendes ud til flere tusind kunder om året, hvoraf de fleste er fra København. Varelageret består ud over olie blandt andet også af nødder, eddike, kaffe, te og krydderier, alt sammen økologisk.

Coronaen har fået danskerne til at handle mere på nettet de sidste par år, og antallet af onlinehandler er således steget med 40 procent. Den fremgang har Colombani også mærket, for al deres salg foregår fra nettet. De har ingen fysisk butik. De sidste par år er Colombani ApS vokset støt. I dag er der 12 ansatte, og firmaet har netop modtaget Børsens Gazellepris.

Men størrelse og vækst er ikke et mål i sig selv for Natascha og Jesper Gyldendahl Colombani. De har en mission. De ønsker inderligt at hjælpe deres kunder og andre med at finde vej til en højere kvalitet af råvarerne i det danske køkken. Og hele tiden er det parløbet mellem en passion og en undren, der driver dem fremad. En passion for at udbrede viden om kvalitet og gode råvarer til kunder og andre interesserede. Lære os danskere, hvad forskellen på en god og en dårlig olivenolie er, så vi ikke i blinde køber den dårligste. Og så en grundlæggende undren, som går på, hvorfor man kan købe store mængder af billige lavkvalitetsprodukter i Danmark, men aldrig store mængder af de lækre, økologiske råvarer.

Colombani har derfor valgt at sælge kvalitetsvarer med mængderabat, hvor kunderne får mere for pengene, jo større mængde, de køber.

Natascha og Jesper Gyldendahl Colombani vil have de kvalitetsfyldte produkter ud af specialbutikkerne og ind i folks køkkener. De vil samle det bedste fra to verdener, nemlig discountbutikkernes priser og specialforretningernes produkter.



Læs også

Del artiklen