Ebeltoft: Masser af el-biler, al for lidt strøm

Borgere og turister efterlyser flere ladestationer til elbiler i Ebeltoft, og de er på vej. Kommunen har en plan.

Artiklens øverste billede
To ud af seks lademuligheder for elbiler i Ebeltoft befinder sig her ved Filmhøjskolen.

Steen Kryger fra Ebeltoft fik sidste år en el-bil. Han er glad for den, men den har betydet, at han har fået øjnene op for, at der slet ikke er nok el-ladestationer i Ebeltoft.

»De er hele tiden optagede, ikke mindst af turisterne, « forklarer han. Steen Kryger, 66 år, har en lader i sit hjem, så det er ikke for hans egen skyld, at han gør opmærksom på problemet. Han undrer sig over, at en by som Ebeltoft ikke servicere sine turister bedre og grønnere, end den gør lige nu.

»Det virker bare ikke helt gennemtænkt med antallet af ladere eller placeringerne her i byen. Ved Føtex er der for eksempel tre ledninger, men der er kun plads til to biler.«

Der er seks ladere i Ebeltoft. To ved Føtex, to ved Fregatten og to ved Filmhøjskolen.



Mere strøm, tak

Seks kabler er forholdsvist mange, hvis man sammenligner med en anden dansk by af samme størrelse, for eksempel Hinnerup. Her bor også cirka 7000 mennesker, men der er kun én ladestation.

»Den store forskel er jo netop, at vi har så mange besøgende i vores by, som har brug for, at de kan lade bilen hurtigt, for de er jo på farten. Og så kan det jo ikke hjælpe noget, at laderne enten er optagede eller at det tager seks timer at oplade sin bil,« mener Steen Kryger.

Det er de enige i hos Ebeltoft Feriehusudlejning.

»Især i sommerhalvåret, hvor byen mangedobler indbyggertallet, er der ikke nok ladere,« vurderer Otto Dolmer, direktør og indehaver.

»Vi oplever en kæmpe stigning i antallet af gæster, som specifikt søger huse med en lader tilknyttet. Flere og flere af vores udlejere installerer derfor en selv, men det rækker slet ikke til byens behov i ferieperioderne. Dagturisterne skal jo også kunne lade deres bil. Og meget gerne i hurtigladere,« afslutter Otto Dolmer.



Flere ladestandere på vej

Danmark har med klimaloven sat en målsætning om at reducere vores samlede CO2-udledning med 70 procent i 2030. Personbilen er en af de store syndere i dét regnskab, men det øgede antal af elbiler ser ud til at knække kurven. Flere elbiler betyder større behov for ladestationer.

Så hvorfor sætter kommunen ikke bare flere ladestandere op?

Svaret skal findes i lovgivningen, som i forsøget på at forhindre konkurrenceforvridning har gjort det umuligt for kommunerne selv at løse problemet. Det er således ikke kun Ebeltoft, der oplever mangel. Det gør andre danske turistbyer også.

Den 1. april træder en lovændring dog i kraft, som giver kommunen lov til mere, og det har Syddjurs Kommune tænkt sig at udnytte.

Afdelingsleder for Mobilitet i Syddjurs Kommune, Paw Nielsen, tør således godt love, at der allerede til sommer er flere muligheder i Ebeltoft for at plugge køretøjet til strøm.

»Hvis alt går efter planen, så håber jeg, at der er tre-fire ekstra standere i byen, når vi når højsæsonen,« siger han. Han vil dog helst ikke love noget, da lovændringen gør det muligt for alle kommuner på én gang at anskaffe sig ladeanlæg, og det derfor kan blive et spørgsmål om, hvorvidt leverandørerne kan følge med.

»Hvis alt går efter planen, så håber jeg, at der er tre-fire ekstra standere i byen, når vi når højsæsonen,«

Paw Nielsen, afdelingsleder, Mobilitet, Syddjurs Kommune

Syddjurs følger med strømmen

I november vedtog udvalget for miljø og teknik en ladestanderstrategi for kommunen.

Strategien konkretiserer, hvordan Syddjurs Kommunes handlemuligheder er i forhold til at udvide antallet af offentligt tilgængelige opladere. Det gælder både de ladere, som kommunen selv kan opsætte, og dem, som private aktører kan bidrage med.

En beregning viser, at Syddjurs Kommune for at dække behovet i 2030 skal have opsat ladere med i alt 57 udtag, hvoraf fem af dem er ekstra hurtige. Størstedelen af dem skal komme fra boligorganisationer og virksomheder. På den måde kan borgere, uden egen lader i hjemmet, lade om natten på fælles parkeringsarealer og når de er på arbejde.

Strategien har også forsøgt at beregne behovet i forhold til de mange turister, som hvert år besøger kommunen.

Langt størstedelen af dem bor langs kysterne. Hvis mange af feriehusejerne vælger at investere i ladere, vil det ifølge kommunen kræve en stor udbygning af elnettet, som vil være meget omkostningsfuld og kræve mange års planlægning og udførelse.

»Vi vil ikke forhindre sommerhusejere i at opsætte ladere, men vi kan desværre heller ikke tilbyde at hjælpe med opsætningen,« fortæller afdelingsleder Paw Nielsen.

Kommunens beregninger viser, at hvis bare 10 procent af feriehusene får en ladeboks, så kan det dække de resterende turisters behov for strøm med 35 udtag, hvoraf 20 af dem er hurtig- eller lynopladere.

Kreative løsninger

Steen Kryger synes, det lyder godt med en strategi, men mens han venter på de nye standere, er der et hængeparti, han gerne vil have fulgt op på.

Før valget tog han nemlig på et vælgermøde fat i byrådskandidaten Heine Skovbak Iversen (R) for at få en snak med ham om manglen på el-ladestationer i Ebeltoft. Heine Skovbak Iversen sagde dengang, at han ville arbejde for, at Ebeltoft stiller alle de ladestationer til rådighed, der er brug for. Siden er han blevet formand for Kultur-, fritids- og landdistriktsudvalget, som efter hans eget udsagn nok kommer til at tage det meste af hans politiske opmærksomhed lige nu, men han hepper stadig på Ebeltoft som en elbil-venlig kommune.

»Vi skal med på den udvikling. Jeg vil gøre mit for, at vi helt konkret baner vejen for elbilisterne. Og jeg synes, vi skal turde tænke kreativt. Jeg kan i hvert fald konstatere, at hvis turisterne kører helt op til Filmhøjskolen for at lade, så er der en mangel.«

Læs også

Del artiklen