Vupti for en smart lagerløsning hos Skobox

Indehaver af Skobox, Rebecca Vinther Jacobsen, har en husbond, som hun ikke tøver med at betegne som en ægte nørd i den mest positive forstand af ordet. Det nyder hun godt af i skobutikken på strøget i Hornslet.

Artiklens øverste billede
Skobox har fået en overfrankering og fremtræder endnu mere lys og venlig med det nye look. Designet har Rebecca Vinther Jacobsens mand, Jesper Jacobsen udtænkt og produceret. Foto: Lars Norman Thomsen

Keine Hexerei, nur Behendigkeit!

Indehaver af Skobox, Rebecca Vinther Jacobsen, tager lige fat i det diskrete svinghåndtag i højre side af det, der egentlig blot ser ud til at være en overbelyst, smart og funktionel boks med hylderækker af sko.

Bagved boksen, der er en tung sag på 110 kilo, kommer der imidlertid et volumiøst lager med sko til syne.

»Det er en løsning og et design min mand har udviklet og lavet sammen med en ingeniør, og det har rent faktisk sparet os for en udgift til leje af et butikslokale her ved siden af butikken, som vi i flere år har benyttet udelukkende til lager,« siger Rebecca Vinther Jacobsen stolt

Hendes mand, Jesper Jacobsen, er en typisk nørd, og det er meget positivt ment, hvis konen i huset selv skal sige det.

»Jesper, som egentlig er uddannet trykker og grafiker, er fantastisk til at udtænke løsninger og se muligheder, og han elsker det,« smiler hun.

Det er en løsning og et design min mand har udviklet og lavet sammen med en ingeniør, og det har rent faktisk sparet os for en udgift til leje af et butikslokale her ved siden af butikken.

Rebecca Vinther Jacobsen

Fifty-fifty

Skobox har i det hele taget fået et nyt look fra øverst til nederst, hvor lyset trænger sig endnu mere på end tidligere. Nyt gulvtæppe kom der på under pandemien, hvor det var muligt at lukke butikken, og herefter gik det slag i slag med at lege kreative og få resten af butikken til at spille med.

»Butikken er rent faktisk blevet lidt mindre, men den syner noget større end tidligere,« bemærker Rebecca Vinther Jacobsen.

I en årrække, velsagtens ti år, har Skobox satset meget på sin webshop, hvor kunderne har været Danmark, Norge, Sverige og Grønland, men også på dette felt er der sket en ændring.

»Lige nu er det meget fifty-fifty, hvad vi sælger i webshoppen og i den fysiske butik, og webshoppen er nu kun et tilbud til resten af Danmark.«

Bundlinjen er den samme, men antallet af arbejdstimer meget mindre.

»Tidligere havde vi jo brug for lagerplads til de varer, vi solgte videre, og det tog masser af tid for både Jesper og mig. Det vi har sparet i husleje ved at opsige vores lejede lagerlokale, gør, at vi på meget mindre arbejdstid får det samme ud af det rent økonomisk.«

Rebecca Vinther Jacobsen har ansat en kollega i butikken, der primært bruger tiden på webshoppen og alt det administrative. Det stod hendes husbond for tidligere, men nu er han blevet frigjort til andre opgaver. På to do listen står der lige nu øverst ’at tegne og bygge familiens nye hus’. En opgave, der vil strække sig over flere år.

»Det har Jesper det fint med. Han skal gøre lige, hvad der interesserer ham,« griner Rebecca Vinther Jacobsen.

Bagved skoboksen kommer der et større lager til syne. Det har givet Skobox en væsentlig besparelse, fordi lejeudgifter til en nabobutik nu er sløjfet. Foto: Lars Norman Thomsen

21 år med Skobox

Rebecca Vinther Jacobsen har haft Skobox i 21 år, og det er hendes livsværk, erkender hun i dag i en alder af 47 år.

»Jeg ved sgu’ ellers ikke, hvad jeg skulle.«

Hun er uddannet akademiøkonom inden for sport og fritid og har fra nærmest barnsben vidst, at hun ville være selvstændig.

»Jeg var ligeglad med om det var inden for tøj, sko eller tingeltangel eller et fitnesscenter. Jeg overvejede faktisk at købe det center, der var i Løgten. Men jeg turde ikke alligevel, da det kom til stykket. Der var et eller andet, der sagde mig, at det skulle jeg nok ikke lave resten af mit liv.«

På et tidspunkt var det dog planen at kaste sig over noget andet, men den er skrottet. Der er fortsat mange udviklingsmuligheder i Skobox, der tænder hende.

»Jeg ser meget lysere på fremtiden for Skobox end jeg gjorde for fem år siden. Dengang troede jeg, at vi ville blive udkonkurreret af de store kæder, men det sker ikke, og efter, at vi har fået mere tid efter at have droslet onlinedelen ned, har jeg fået langt mere overskud. Nu synes jeg, det er sjovt igen efter at have været væk fra butikken og stået pakket sko ind et andet stede og sørge for, at de blev sendt.«

Jeg ser meget lysere på fremtiden for Skobox end jeg gjorde for fem år siden.

Rebecca Vinther Jacobsen

Nichebutik forever

Optimisten Rebecca Vinther Jacobsen er stolt over, at Skobox har fremdrift på butikssalget. Hun tøver ikke med, at kalde Skobox for en nichebutik.

»Jeg sælger et udvalg, som jeg selv bestemmer og føler for i modsætning til kædebutikkerne, der ikke har de samme frihedsgrader. Det giver stor tilfredsstillelse selv at kunne bestemme, hvad man har på hylderne og til alle aldre.«

»Vi forbliver en selvstændig butik uden for kæderne af skobutikker. Vi har altid selv valgt vores sko ud med et kritisk blik for både kvalitet, modetrends og pasform, og det fortsætter vi med,« lover hun.

Det er omkostningstungt at drive en velassorteret webshop, så er der mere bund i at sælge sko face-to-face med kunden og komme med gode råd og vejledning.

Et par ny sko »kan måske ikke kurere et knust hjerte eller lindre tandpine, men de får symptomerne til at forsvinde og sætter humøret i vejret,« som der står Skoboxs hjemmeside.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen